Δημοσιεύτηκε 22/07/2013

Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

Πιστεύουμε πραγματικά ότι η Ελλάδα προσφέρει την ποιότητα που αναζητούν οι ξένοι;

Του ΦΩΤΗ ΚΟΚΟΤΟΥ επιχειρηματία στο χώρο του τουρισμού

Ακούω γύρω μου, από εργαζομένους στον τουρισμό αλλά και γενικότερα, πως «αυτή η τουριστική ανάπτυξη» δεν είναι αρεστή. Οιμαγαζάτορες έξω από τα ξενοδοχείαπαραπονιούνται πως οι πελάτες δεν βγαίνουν να ξοδέψουν, και τα ρίχνουν στον ξενοδόχο: λένε πως«τους κρατάει μέσα».

Οι ξενοδόχοι, με τη σειρά τους, παραπονιούνται πως αυτοί που στέλνουν τα πρακτορεία δεν ξοδεύουν αρκετά μέσα στο ξενοδοχείο, αλλάστα σούπερ μάρκετ και τα fast-food έξω. Τα πρακτορεία, πάλι, παραπονιούνται πως οι τιμές στην Ελλάδα δεν είναι αντίστοιχες με τουςανταγωνιστικούς προορισμούς. Αλλοι παραπονιούνται για τους Αγγλους και άλλοι για τους Ρώσους, άλλοι για τα «βραχιολάκια» (τοall-inclusive, δηλαδή) κι άλλοι για τους πελάτες των ακριβών ξενοδοχείων που δεν ψωνίζουν αρκετές γούνες και κοσμήματα.

Υπάρχει διάχυτη μία εμμονή πως οι επισκέπτες της Ελλάδας οφείλουν να είναι «ποιοτικοί»: να ξοδεύουν πολλά λεφτά στον τόπο, να μένουνστα καλύτερα ξενοδοχεία και στα αυθεντικά και παραδοσιακά καταλύματα, να τρώνε στις καλύτερες ταβέρνες, να πίνουν στα μπαρ τακαλύτερα κρασιά και αποστάγματα, και -φυσικά- να ξέρουν από Ιστορία και πολιτισμό, να είναι κοσμοπολίτες.

Η απάντησή μου σε αυτήν τησχεδόν ρατσιστική αντιμετώπιση των ξένων επισκεπτών είναι μια απλή ερώτηση: πιστεύετε εσείς πως η Ελλάδα προσφέρει πραγματικά αυτήντην ποιότητα παντού;

Βλέπετε, ο τουρισμός δεν είναι ένα και μοναδικό «προϊόν», κι ούτε είναι μία και μοναδική «βιομηχανία», αν και συχνά χρησιμοποιούμετέτοιους όρους για την ευκολία της συζήτησης. Ο τουρισμός είναι πολλά προϊόντα που παράγονται από τους ανθρώπους διαπροσωπικά: τοχαμόγελο, η φιλοξενία, η καθαριότητα, η αισθητική, κ.λπ. Κι όλα αυτά αλληλεπιδρούν σε περίπλοκο πλέγμα μεταξύ ανθρώπων, επιχειρήσεωνκαι Δημοσίου, κι αυτό που τελικά εξάγεται είναι οι εμπειρίες. Αυτές οι εμπειρίες είναι, τελικά, το «εξαγώγιμο προϊόν» που παίρνουν μαζί τουςοι ξένοι, αφήνοντας σ' εμάς τα χρήματά τους ως αντίτιμο.

Οι ξένοι επισκέπτες έρχονται να ζήσουν για λίγο στη χώρα μας, ανάμεσά μας, σαν εμάς και παράλληλα με μας: κινούνται στους δρόμουςμας, ψωνίζουν στα μαγαζιά, τρώνε τα φαγητά μας, καταναλώνουν αυτά που τους προσφέρουμε. Αν η Ελλάδα και οι Ελληνες είμαστε μίαχώρα πεντακάθαρη, οργανωμένη, χτισμένη με ομορφιά και γούστο, με άψογα προϊόντα και υπηρεσίες, τότε θα μας πληρώσουν αυτά πουαξίζουμε. Αν δεν είμαστε όλα αυτά, και είμαστε μια βρόμικη χώρα με κακούς δρόμους, ανύπαρκτα πεζοδρόμια, αγενείς υπαλλήλους που δενμιλάνε ξένες γλώσσες, μπόμπες ποτά και μέτριο φαγητό, τότε θα εισπράττουμε αντιστοίχως.

Τελικά, ας αναρωτηθούμε όλοι: Είμαστε εμείς, πρώτοι εμείς, το ποιοτικό «προϊόν» που θέλουμε να μας πληρώνουν; Αξίζουμε τα λεφτά πουθέλουμε να εισπράττουμε; Και δεν μιλάμε απαραίτητα για πολυτέλεια, αλλά μιλάμε σίγουρα για τιμιότητα και αξιοπρέπεια, για σεβασμό τουξένου επισκέπτη.

Δεν έχει τόσο σημασία αν έχεις πέντε αστέρια ή δύο αστέρια, φτάνει να τα τιμάς και να είσαι γνήσιος. Πόσοι από τους αναγνώστες αυτούτου άρθρου καλημερίζουν τους τουρίστες στο δρόμο; Πόσοι τους βοηθούν; Ο ξένος είναι ένα ιερό πρόσωπο κι αποτελεί ύβρι να επιμένουμεπως στη χώρα μας οφείλουν να έρχονται μόνον οι καλύτεροι.

Η τουριστική ανάπτυξη δεν συμβαίνει επειδή το θέλει ή το «διατάζει» η κυβέρνηση, η αυτοδιοίκηση ή οι επιχειρηματίες. Η ανάπτυξη, όπωςείχα εξηγήσει και παλιότερα*, είναι ένας κρίκος σε μια αλυσίδα: εμπιστοσύνη, ασφάλεια, ανταγωνιστικότητα, επενδύσεις, προσλήψεις,ανάπτυξη, κερδοφορία, αύξηση μισθών.

Οπως σε όλα, έτσι και στον τουρισμό, η Ελλάδα δεν είναι αποκομμένη από το παγκόσμιο γίγνεσθαι, πόσω μάλλον που ο τουρισμός είναι μίακατεξοχήν παγκοσμιοποιημένη οικονομική δραστηριότητα. Σε εμάς επαφίεται να γίνουμε ο προορισμός των ξένων χρημάτων που θέλουμενα εισπράξουμε, των ποιοτικών επενδύσεων και των ποιοτικών τουριστών. Διότι είναι δίκαιο, είτε τώρα είτε ποτέ, να εισπράττουμε όσαακριβώς αξίζουμε πραγματικά.

Φώτης Κοκοτός






Αναρτήθηκε από:

Φώτης Κοκοτός

"Ο Φώτης Κοκοτός είναι επιχειρηματίας του τουρισμού και των κατασκευών, Διευθύνων Σύμβουλος της Elounda Real Estate Development, και υπεύθυνος Ανάπτυξης της Ελούντα Α.Ε., της οικογενειακής ξενοδοχειακής επιχείρησης στην οποία εργάστηκε από μαθητής Γυμνασίου, ενώ έχει εκλεγεί και στο Δ.Σ. του ΣΕΤΕ και της Marketing Greece AE. Ασχολείται επαγγελματικά με μελέτες και κατασκευές έργων τουριστικής φύσης (ξενοδοχεία, σπα, συνεδριακά, κ.ο.κ.) ενώ ταυτόχρονα επενδύει στην ανάπτυξη παραθεριστικών τουριστικών κατοικιών. Είναι απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών, όπου πρώτευσε, και με άριστα επίσης από το Τμήμα Φυσικών Επιστημών του Cambridge University στο Ηνωμένο Βασίλειο και της Σχολής Πολιτικών και Περιβαλλοντικών Μηχανικών του UCLA στις ΗΠΑ. Γνωρίζει άπταιστα την Αγγλική γλώσσα, πολύ καλά τη Γερμανική, καλά την Ιταλική, ενώ ομιλεί επίσης τη Γαλλική και Ισπανική. Αρθρογραφεί σχετικά με τον Τουρισμό και το Περιβάλλον σε πολλά έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Υπηρέτησε τη θητεία του ως αλεξιπτωτιστής σε επίλεκτη μονάδα ειδικών αποστολών (Ε.Τ.Α.). Γεννηθείς το 1974, είναι πατέρας τριών κοριτσιών. "