Πάσχα. Το πέρασμα - Ειδήσεις Pancreta

Δημοσιεύτηκε

Πέρασμα, έτσι μεταφράζεται η λέξη Πάσχα από τα εβραϊκά. Η ρωσική γλώσσα δανείστηκε τη λέξη Πάσχα από τα εβραϊκά μέσω των ελληνικών, αυτός είναι και ο λόγος που στα ρωσικά προφέρεται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο όπως προφέρεται και στα ελληνικά. Ο εκχριστιανισμός των Ρώσων το 10ο αιώνα, ανέπτυξε μια ισχυρή σύνδεση της Ρωσίας με το Βυζάντιο και αυτός είναι ο λόγος που  πολλά έθιμα στη Ρωσία, ανάμεσα τους και τα πασχαλινά, είναι πανομοιότυπα με αυτά που συναντάμε στην Ελλάδα και στην Κύπρο.

Όπως για παράδειγμα το βάψιμο των αβγών, του αρχέγονου αυτού συμβόλου της αρχής του αιώνιου κύκλου της ζωής. Σύμφωνα όμως με το ρωσικό έθιμο τα αβγά,  πρώτα ευλογούνται στην εκκλησία και μετά τσουγκρίζονται.

Τα παλιά χρόνια τα κόκκινα αβγά χρησιμοποιούνταν επίσης και σε διάφορα πασχαλινά παιχνίδια και διασκεδαστικούς διαγωνισμούς. Το αβγό, στους μύθους πολλών λαών είναι το σύμβολο  της αρχής του αιώνιου κύκλου της ζωής. Κάτω από το σκληρό, νεκρό κέλυφος, κάτω από τη φαινομενική αταραξία γεννιέται ο αέναος κύκλος της ζωής.

Η Μεγάλη Πέμπτη ονομάζεται καθαρή Πέμπτη, γιατί είναι  συνήθειο τη  μεγάλη εβδομάδα οι νοικοκυρές να καθαρίζουν τα σπίτια τους και να  ψήνουν γλυκά ψωμιά που ονομάζονται κουλίτς.

Η λέξη αυτή προέρχεται από την ελληνική μεσαιωνική λέξη κουλλίκιον που σήμαινε ψωμί στρογγυλού ή κυλινδρικού σχήματος. Τα πασχαλινά αυτά ψωμιά από σιτάλευρο είναι γλυκά και έχουν σχήμα στρογγυλό ή κυλινδρικό. Τα κουλίτς  στολίζονται με κορδέλες ή με κόκκινο αβγό και με γλάσο  και πάνω τους αναγράφεται 

Χ. Β. Христос Воскресе  (Χριστός Ανέστη).

Ψήνουν επίσης ένα άλλο γλυκό που ονομάζεται πάσχα. Αυτό έχει σχήμα κωνικό και είναι φτιαγμένο από μυζήθρα, αβγά, σταφίδες και ξηρούς καρπούς. Ωστόσο ο χριστιανισμός, που έφτασε στην Ρωσία από το Βυζάντιο, ρίζωσε πάνω στο σώμα της παλιάς ειδωλολατρικής θρησκείας, πάνω στις αντιλήψεις, τις συνήθειες και τις πεποιθήσεις  που προϋπήρχαν. Ο ρωσικός χριστιανισμός έχει το δικό του, ιδιαίτερο  χρώμα,όπως είναι για παράδειγμα η αντίληψη για τη ζωή και το θάνατο και η λατρεία των νεκρών στη  γιορτή ράντουνιτσα (радуница). Την Τρίτη μετά το Πάσχα συνηθίζουν να παίρνουν φαγητό, λουλούδια και πασχαλινά αβγά στους τάφους των προγόνων τους.

 Είναι το Πάσχα των νεκρών, όπου οι ζωντανοί τρώνε και πίνουν με τους νεκρούς και μοιράζονται τη χαρά  και την ελπίδα για την  ανάσταση.Οι πρόγονοι είναι πάντα παρόντες, είναι οι δρόμοι που πέρασε ο κάθε λαός, είναι οι αξίες στις οποίες πίστεψε και οι εμπειρίες που έζησε. 

ПАСХА - το πέρασμα, η μετάβαση από την ζωή στο θάνατο. Αυτή η αρχέγονη αγωνία  του ανθρώπου μπροστά στο άγνωστο,  ο πόνος της απώλειας αγαπημένων προσώπων αλλά και η ελπίδα για ανάσταση.

Ελένη Τσολιά






Αναρτήθηκε από:

Ελένη Τσολιά

Η Ελένη Τσολιά είναι απόφοιτος του κρατικού πανεπιστημίου της Μόσχας Λομονόσοβ. Έχει μεταπτυχιακό δίπλωμα master of arts στη Ρωσική γλώσσα και λογοτεχνία καθώς και PhD στη θεωρητική και ιστορικό - συγκριτική γλωσσολογία. Από το 1993 διδάσκει τη ρωσική γλώσσα ως ξένη σε ιδιωτική σχολή ενώ παράλληλα ασχολείται με την έρευνα και τη μελέτη της ρωσικής γλώσσας, λογοτεχνίας και κουλτούρας.