2 Μαρτίου 1969: Το Concorde κάνει το παρθενικό του ταξίδι - Ειδήσεις Pancreta

Συμπληρώνονται 47 χρόνια από την πρώτη πτήση ενός αεροσκάφους που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του αλλά το υψηλό κόστος του σε συνδυασμό με ένα απροσδόκητο δυστύχημα, το έκανε να χάσει άδοξα τη μάχη.

Το 1947, το Bell X-1  της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ έγινε το πρώτο επανδρωμένο αεροσκάφος που πέταξε με υπερηχητική ταχύτητα. Μια πτήση, που πέρα από το επίτευγμα, σηματοδότησε και μια νέα εποχή των διηπειρωτικών ταξιδιών.

Οι ΗΠΑ, η Σοβιετική Ένωση, η Μεγάλη Βρετανία και η Γαλλία ξεσηκώθηκαν με την ιδέα και άρχισαν να αναπτύσσουν σχέδια για υπερηχητικά επιβατηγά αεροσκάφη, που θα μείωναν δραστικά τις διατλαντικές ώρες πτήσεων. Υπήρχε όμως μια λεπτομέρεια. Ένα τέτοιο αεροσκάφος θα έπρεπε να πετάει με υπερηχητικές ταχύτητες για παρατεταμένη χρονική περίοδο – κάτι που δεν ήταν προϋπόθεση για τον στρατιωτικό προκάτοχό του. Γι αυτό και η πρώτη εμπορική πτήση καθυστέρησε αρκετά χρόνια.

Το 1960 ένας εκπρόσωπος της γαλλικής εταιρείας Aérospatiale ταξίδεψε στη Μεγάλη Βρετανία και επισκέφθηκε τα κεντρικά γραφεία της British Aircraft Corporationγια να συζητήσουν μια σημαντική συνεργασία. Το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης ήταν η αγγλογαλλική συμφωνία για τη δημιουργία ενός νέου αεροσκάφους. Πριν από αυτό, η Γαλλία είχε ήδη αποφασίσει να χρησιμοποιήσει βρετανικούς κινητήρες τζετ, αντί να αναπτύξει δικούς της.

Oκτώβριος 1963- Ένα ξύλινο πρόπλασμα της μύτης του Concorde στο εργοστάσιο Filton στο  Bristol.

28 Μαίου 1964- Μοντέλα από τις διάφορες προτάσεις για το σχήμα του Concorde. Τελικά επελέγη το τελευταίο στη σειρά

9 Σεπτεμβρίου 1962- Ένα μοντέλο Concorde  στην έκθεση Farnborough Air Show 

Το νέο αεροπλάνο θα ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό από τα συνηθισμένα. Μια χαρακτηριστική σχεδιαστική καινοτομία ήταν η γυρτή μύτη του αεροσκάφους, η οποία χαμήλωνε κατά την απογείωση και την προσγείωση για να αυξάνει την ορατότητα του πιλότου στο διάδρομο. Τα συστήματα διεύθυνσης και ελέγχου βασίστηκαν σε ένα νέο ηλεκτρονικό περιβάλλον που έγινε γνωστό ως fly-by-wire.

24 Oκτωβρίου 1963

Απρίλιος 1964- Σχεδιαστές τοποθετούν τα καθίσματα

Ιανουάριος 1967- Εργάτριες καθαρίζουν την άτρακτο του πρωτοτύπου του Concorde 

Εκεί που υπήρξε μια μικρή διαφωνία μεταξύ Βρετανών και Γάλλων, δεν ήταν τα τεχνικά θέματα αλλά η ορθογραφία του ονόματος του αεροσκάφους. Concord ήταν η αγγλική ορθογραφία της λέξης ενώ η γαλλική ήταν Concorde. Και στις δύο γλώσσες, η λέξη σημαίνει συμφωνία, αρμονία ή ένωση. Η γαλλική εκδοχή εγκρίθηκε τελικά από τους Βρετανούς.

30 Ιανουαρίου 1967- Εργάτριες στο φτερό του πρωτοτύπου  του Concorde 

8 Σεπτεμβρίου 1967 - Ένα πρωτότυπο Concorde σε τέστ δονήσεων στην Τουλούζη

11 Δεκεμβρίου 1967- Πιλότοι και αεροσυνοδοί από εταιρείες που  είχαν παραγγείλει το Concorde σε μια αναμνηστική φωτογραφία στην τελετή παράδοσης του αεροσκάφους στην Τουλούζη

Η πρώτη πτήση του Concorde πραγματοποιήθηκε στις 2 Μαρτίου του 1969, με την πρώτη εμπορική πτήση σχεδόν επτά χρόνια αργότερα, στις 21 Ιανουαρίου 1976. Οι ΗΠΑ απαγόρευσαν το Concorde από τα αεροδρόμια τους μέχρι το επόμενο έτος. Ίσως δεν το χώνεψαν ότι τους πρόλαβαν οι Ευρωπαίοι.

Μερικά από τα τεχνικά στοιχεία του Concorde ήταν ότι του επιτρεπόταν να αναπτύσσει υπερηχητικές ταχύτητες 2.02 Μach, μόνο πάνω από την θάλασσα. Επίσης  καθώς ανέπτυσσε ταχύτητα από 900 μέχρι 2.180 χλμ την ώρα (σε ύψος 60.000 ποδιών)  ο εναέριος χώρος έπρεπε να είναι ελεύθερος από άλλα αεροπλάνα σε απόσταση 350 μιλίων διότι δημιουργούσε δονήσεις από τα κύματα κρούσεως. Τα δομικά στοιχεία στα χείλη των πτερύγων ήταν σχεδιασμένα να αντέχουν θερμοκρασίες από -50 μέχρι +150 βαθμούς Κελσίου.

1 Μαρτίου 1967- Ξύλινο μοντέλο Concorde σε κλίμακα 1:1

Σεπτέμβριος 1966- Η Βασίλισσα Ελισάβετ επισκέπτεται το εργοστάσιο όπου αναπτύσσεται το Concorde

22 Aυγούστου 1968- Τεστ του πρωτότυπου Concorde

Στην αρχή υπήρχε αισιοδοξία από τους υποστηρικτές του project ότι θα ακολουθήσουν εκατοντάδες πωλήσεις αεροσκαφών Concorde σε ξένες εταιρείες, αλλά το υψηλό κόστος οδήγησε σε πολυάριθμες ακυρώσεις. Συνολικά, κατασκευάστηκαν μόνο 20 αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων και των πρωτοτύπων. Μάλιστα στις 4 Ιανουαρίου του 1973 ένα Concorde προσγειώθηκε στην Αθήνα προκειμένου να γίνει επίδειξη στην Ολυμπιακή Αεροπορία (επί εποχής Ωνάση). 

(φωτό airliners.gr) 

Μάλιστα η τότε κυβέρνηση της δικτατορίας το πανηγύρισε τόσο πολύ που έφτιαξε και ειδική επετειακή σφραγίδα γραμματοσήμων. 

 Τελικά το deal δεν προχώρησε, καθώς ο θάνατος του Αλέξανδρου Ωνάση λίγες μέρες αργότερα  (22 Ιανουαρίου 1973) οδήγησε τον πατέρα του, Αριστοτέλη, στην κατάρρευση, αλλάζοντας ουσιαστικά την ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας.  Ωστόσο το Concorde δεν έκανε λίγες επισκέψεις στο αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Μια από αυτές, στις 14 Δεκεμβρίου 1991, απαθανατίστηκε από τον Σάββα Γκαρόζη.

Τελικά το Concorde αποσύρθηκε το 2003, αφού το 2000 έμελλε να στιγματίσει την ιστορία του με το πολύνεκρο δυστύχημα του Παρισιού.  Σήμερα όλα τα Concorde, εκτός από δύο, σώζονται σε μουσεία.

Ωστόσο υπάρχει μια πρόταση για να επιστρέψει το Concorde, πιθανότατα το 2019, αν εξασφαλιστεί χρηματοδότηση. Παράλληλα ένα νέο υπερηχητικό αεροπλάνο είναι επίσης υπό ανάπτυξη, φιλοδοξώντας να ξεκινήσει εμπορικές πτήσεις από το 2023.

φωτό: Mashable


Πηγή: klik.gr