Προγραμματικές Κατευθύνσεις Συνδυασμού Δημοτική Κίνηση «Όνειρο είναι τα Χανιά» - Ειδήσεις Pancreta

Στις επικείμενες δημοτικές εκλογές η Δημοτική κίνηση «Όνειρο είναι τα Χανιά» θα διεκδικήσει την ψήφο σας. Η υποψήφια Δήμαρχος κυρία Κατερίνα Μανιμανάκη-Πετράκη, Ορθοπεδικός Χειρούργος και Διευθύντρια της Ορθοπεδικής Κλινικής στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων, εκφράζει την αγωνία των συμπολιτών μας για το μέλλον της πόλης μας, την συσσώρευση των προβλημάτων της καθημερινότητάς μας, την αποσπασματική εφαρμογή πρόσκαιρων λύσεων εντυπωσιασμού.

Η νεοσυσταθείσα Δημοτική Κίνηση “Όνειρο είναι τα Χανιά” την περιέβαλε με εμπιστοσύνη και συνεργάστηκε μαζί της, για τη συγκρότηση του ψηφοδελτίου, που συναπαρτίζουν 157 υποψήφιοι, 84 άνδρες και 73 γυναίκες.

Οι Αρχές μας

Πιστεύουμε στην πραγματική αυτοδιοίκηση, αυτόνομη από κυβερνητικά κέντρα εξουσίας, αξιοπρεπή και χωρίς υποτελείς συμπεριφορές. Αντιμετωπίζουμε την πόλη ως ενιαίο συγκρότημα, με όλους τους περιαστικούς δήμους και τις κοινότητες. Δεν θέλουμε αποσπασματικές και κατακερματισμένες πολιτικές ανά περιοχή του Δήμου. Θέλουμε διαφάνεια στις αποφάσεις και διαβούλευση με τους πολίτες και τους φορείς.

Αρχή μας είναι η υπεράσπιση, η ανάπτυξη, η σωστή διαχείριση του δημοσίου χώρου και σύγχρονες υπηρεσίες για τους πολίτες. Αντιλαμβανόμαστε τα Χανιά ως πόλη με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ιστορική, με πολύ-πολιτισμικότητα που αξίζει να αναδειχτεί. Τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα ακυρώνονται εξαιτίας της υπερ-εκμετάλλευσης του φυσικού περιβάλλοντος, της άναρχης χρήσης γης και της άναρχης επέκτασης. Το θεμελιώδες πρόβλημα που η Δημοτική Αρχή πρέπει να αντιμετωπίσει, είναι μετεξέλιξη της πόλης μας, σε Βιώσιμη πόλη.

Θέλουμε τον Δήμο δίπλα στον πολίτη, στην επιχείρηση, στον εργαζόμενο, στο ευάλωτο νοικοκυριό. Η απλοποίηση διαδικασιών και οι τεχνολογικές λύσεις, είναι πλέον ευρέως διαδεδομένες. Καιρός είναι να τις ακολουθήσουμε και εδώ.

Το Όραμά μας

Θέλουμε να δώσουμε πνοή και υπόσταση στο σχέδιο μας «Όνειρο είναι τα Χανιά». Έχουμε χρέος απέναντι στις επόμενες γενιές, απέναντι στους συμπολίτες μας που βιώνουν την καθημερινότητα μιας πόλης χωρίς όραμα και χωρίς βηματισμό με το αύριο. Θέλουμε να αφήσουμε πίσω την μακρά περίοδο συσσώρευσης των προβλημάτων, της αδράνειας και των αποσπασματικών λύσεων και να ξεκινήσουμε μία νέα προσπάθεια με σχέδιο, αποφασιστικότητα και αίσθηση των προκλήσεων και των δυσκολιών.

Επιζητούμε μία πόλη:

➢ Λειτουργική, σύγχρονη, δυναμική, που δημιουργεί ευκαιρίες, είναι φιλική στην καθημερινότητα του πολίτη, που αναπτύσσεται χωρίς να αμελεί το πολιτιστικό και ιστορικό της υπόβαθρο.

➢ Που αναπτύσσεται χωρίς να δημιουργεί διαδοχικές κρίσεις στη στέγαση, τις εκπαιδευτικές υποδομές, την διαχείριση του δημόσιου χώρου, την υγεία, τις αθλητικές υποδομές, την μετακίνηση και την πρόσβαση.

➢ Αξιοβίωτη για του κατοίκους και φιλόξενη για τους επισκέπτες της, πόλο έλξης καιτουριστικό προορισμό προς όφελος και όχι σε βάρος των κατοίκων της.

➢ Παραγωγική, που κρατάει τον κόσμο της και προσελκύει νέο. Πόλη αρωγό σε κάθε δημιουργική πρωτοβουλία στην οικονομία και στον πολιτισμό και δημιουργεί ευκαιρίες. Θέλουμε περισσότερη τέχνη και περισσότερο χρώμα στην πόλη.

➢ Πόλη αλληλεγγύης, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις, χωρίς χωρικές και κοινωνικές αντιθέσεις, που καταπολεμά κάθε μορφής κοινωνικό αποκλεισμό, δημιουργεί χώρους συμμετοχής, συμπαραστέκεται σε όσους έχουν ανάγκη, είναι φιλική στην διαφορετικότητα, με ευαισθησία στην προστασία κάθε ζωής και σεβασμό στα ζώα.

Χωροταξία και Περιβάλλον

Ο Δήμος Χανίων έχει ένα «παραδοσιακό» (με την έννοια του παλαιωμένου πλέον) Χωροταξικό Σχέδιο Χρήσεων Γης και ένα Πολεοδομικό Σχέδιο, που επεκτείνεται κατά καιρούς σε περιαστικές περιοχές αλλά όχι χωρίς προβλήματα. Οι κατοικίες επεκτείνονται χωρίς σχέδιο και υποδομές, ο κάμπος των Χανίων βρίθει από μικτές και αυθαίρετες χρήσεις και η ενδοχώρα παρακμάζει.

Το νέο υπό εξέλιξη Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ.) του Δήμου Χανίων που περιλαμβάνει τον σημερινό Δήμο Χανίων με τις τρεις Δημοτικές Ενότητες (των Χανίων, της Νέας Κυδωνίας και του Ακρωτηρίου) έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα σε βαθμό που πολλές φορές βρέθηκε την τελευταία 4-ετία στο όριο ακύρωσης του συνόλου της μελέτης. Σήμερα, και ενώ οι προθεσμίες έχουν εξαντληθεί, βρίσκεται μετ’ εμποδίων στο τελικό στάδιο έγκρισης. Είναι κατεπείγον να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να αποκτήσει επιτέλους ο Δήμος Χανίων ένα ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο, που να καλύπτει όλες τις περιοχές και να διαμορφώνει ένα μόνιμο πλαίσιο για την κατοικία, την αγροτική παραγωγή, τη βιοτεχνία, το εμπόριο, τις υπηρεσίες, τον τουρισμό, ώστε να μπει ένα τέλος στην αυθαίρετη και ανοργάνωτη διαχείριση των χρήσεων γης και οικιστικής ανάπτυξης.

Με τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης από το 2018 και εξής, δόθηκε στους Δήμους η δυνατότητα χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για τη σύνταξη Τοπικών Χωρικών Σχέδιων. Δηλαδή, να γίνουν μελέτες που θα περιλάβουν επεκτάσεις οικισμών, επεκτάσεις σχεδίων πόλεων και πολεοδόμηση ή γενικά πολεοδομικά σχέδια σε σύνδεση με το υπό εξέλιξη Γ.Π.Σ. Από το 2020 και εξής, 55 δήμοι κατάφεραν να ενταχθούν στο πρόγραμμα και να βάλουν μπροστά το Χωρικό Σχεδιασμό τους. Ο Δήμος Χανίων δεν το έκανε. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος, όπως και ο χρόνος των αλλεπάλληλων αδικαιολόγητων καθυστερήσεων στο υπό έγκριση Γ.Π.Σ. του Δήμου Χανίων. Είναι επιτακτική η ανάγκη ένταξης του Δήμου σε πρόγραμμα χρηματοδότησης και με σεβασμό στις αρχές του υπό έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, να προχωρήσει σε Τοπικά Χωρικά Σχέδια.

Με αυτόν τον τρόπο, θα υπάρχει δυνατότητα για μια ολοκληρωμένη και αποτελεσματική προστασία των πόλεων και των αγροτικών περιοχών από φυσικές καταστροφές. Τρεις κατηγορίες μελετών έχουν προτεραιότητα: η Χαρτογράφηση ρεμάτων, οι Υδρολογικές μελέτες, οι Μελέτες φυσικής προστασίας με κατάλληλες υποδομές (μικρά φράγματα, αποθήκευση πλεονάζοντος νερού, καθαρισμός δασικών οικοπέδων, καθαρισμός ρεμάτων και συντήρηση της κοίτης Κλαδισσού), κατά κανόνα έργων μικρής κλίμακας, σε ευάλωτα σημεία και περιοχές. Ένα πλήρες σχέδιο για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών καλείται να περιλάβει και το σχέδιο προστασίας της παλιάς πόλης από πυρκαγιά, πλημύρες αλλά και ανθρώπινες δραστηριότητες.

Η ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδίου θα έχει επίσης τρία ευεργετικά αποτελέσματα: Πρώτον θα επιτρέψει τον επανασχεδιασμό και την επέκταση των υποδομών σε ενέργεια, ύδρευση, άρδευση και δρόμους. Δεύτερον θα επιτρέψει την καλύτερη χωροθέτηση των περιοχών πρασίνου, αναψυχής και 3 ελεύθερων χώρων. Τρίτον θα επιτρέψει την ανάπτυξη των «πράσινων» υποδομών και των υποδομών ανακύκλωσης.

Παράλληλα με τα νέα Χωρικά Σχέδια, πρέπει να δοθούν αποφασιστικές λύσεις σε «παγωμένα» προβληματικά θέματα υφιστάμενων σχεδίων και αυτά να υλοποιηθούν (μη υλοποιήσιμη οδός λόγω έντονων κλίσεων, μπορεί να τροποποιηθεί σε πεζόδρομο με βαθμίδες, όπου απαιτείται). Κάθε αναβολή αυξάνει την αυθαιρεσία και τη δυσκολία επίλυσης των προβλημάτων. Τα σχέδια πόλης πρέπει να εφαρμόζονται, για να μην παραμένουν περιουσίες σε κατάσταση ομηρίας και ο πολεοδομικός ιστός ασύνδετος και με αστικά αδιέξοδα.

Η αποκέντρωση συμπορεύεται με τις αρχές του υπό εξέλιξη Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Προτείνουμε αποκέντρωση κύριων διοικητικών λειτουργιών, εγκαταστάσεων αθλητισμού και πολιτισμού (θέατρο μεγάλης χωρητικότητας) και ενίσχυση του περιφερειακού εμπορίου. Επίσης, αποκέντρωση προς την περιοχή Νότια της πόλης κοντά σε κεντρικές οδικές συνδέσεις (περιοχή Μουρνιών, Βαμβακόπουλου, Περιβολίων, Αγιάς). Αποσυμπίεση κορεσμένων περιοχών (Ακρωτήρι και παραλιακό μέτωπο Νέας Κυδωνίας) με προτάσεις κυκλοφοριακών συνδέσεων και αστικής συγκοινωνίας. Αποκέντρωση σημαίνει μεταξύ άλλων, χωροθέτηση δικτύου περιφερειακών χώρων στάθμευσης και σύνδεσης με τους δρόμους - εισόδους στην πόλη.

Τα Χανιά έχουν τεράστια ανάγκη από πράσινο, πολύ πράσινο. Επιδιώκουμε τη επέκταση του πρασίνου σε περιοχές ανάπλασης, σε πεζοδρόμια και πεζόδρομους, σε πάρκα γειτονιάς και σε περιοχές περιπάτου και άθλησης. Στο εξής, τα σχέδια αναπλάσεων θα συμπεριλαμβάνουν τους περιαστικούς Δήμους και τις κοινότητες με την ίδια προτεραιότητα.

Η ανάπλαση των περιοχών των Αγίων Αποστόλων, του Μαρκοπούλου, η ενοποίηση του Δημοτικού Κήπου με το Πάρκο Ελευθερίας, είναι έργα πνοής που δεν σηκώνουν αναβολή. Οι Άγιοι Απόστολοι όπως και το πρώην στρατόπεδο Μαρκοπούλου, πρέπει να αναδειχτούν σε μητροπολιτικά πάρκα με ενοποίηση των ελεύθερων χώρων, στήριξη αθλητικών δραστηριοτήτων, καθαριότητα, φωτισμό, διαχείριση κυκλοφορίας και οχημάτων, πεζοδρομήσεις, και (για τους Αγίους Αποστόλους) θέατρο, μόνο εφόσον η επικαιροποίηση του υφιστάμενου σχεδιασμού μπορεί να το στηρίξει.

Μεγάλης σημασίας είναι η διαμόρφωση ενός ενιαίου και προσβάσιμου παραλιακού μετώπου, από άκρη σε άκρη στο Δήμο. Η ένταξη δικτύου ποδηλατοδρόμων και διαδρομών πεζοπορίας και αναψυχής είναι προτεραιότητα, αλλά με εξασφάλιση την ασφάλεια των χρηστών και τη αδιάρρηκτη συνέχεια των διαδρομών.

Τα Χανιά χρειάζονται επενδύσεις σε όλο το φάσμα της εξοικονόμησης ενέργειας, στα δημοτικά κτήρια, και στις υποδομές. Μέσω της ίδρυσης ενεργειακών κοινοτήτων, ο Δήμος μπορεί να στηρίξει τα ευάλωτα νοικοκυριά της πόλης. Δεσμευόμαστε για την κατάρτιση και εφαρμογή ενός εκτενούς σχεδίου ανακύκλωσης, με έμφαση στα τοξικά απόβλητα. Στην πράξη, η «κυκλική οικονομία» είναι το μοντέλο που υιοθετούμε και υποδηλώνει τη μείωση των αποβλήτων στο ελάχιστο δυνατό επίπεδο.

Μετακίνηση

Η πρόσβαση και μετακίνηση στην πόλη έχει γίνει το μόνιμο πρόβλημα κάθε εργαζόμενου και κάθε επισκέπτη, με άμεση επίπτωση στην οικονομική δραστηριότητα, την διαβίωση και την εικόνα της πόλης. Οι χώροι στάθμευσης, οι μετακινήσεις με δημόσια μέσα, οι συνδυασμένες μεταφορές, έχουν μετατραπεί σε μόνιμο αδιέξοδο που επανέρχονται κάθε χρόνο σε μία ατέρμονη αναζήτηση προσωρινών ή αποσπασματικών λύσεων που έχουν αποδειχτεί αναποτελεσματικές. 4 Ότι συμβαίνει στο κέντρο συμβαίνει, όλο και πιο συχνά και στις περιαστικές περιοχές καθώς ξεπερασμένες υποδομές πιέζονται από την τουριστική και οικιστική ανάπτυξη. Καλούμαστε να σπάσουμε αυτόν τον φαύλο κύκλο της αδράνειας, να αναζητήσουμε λύσεις και παρεμβάσεις μακράς πνοής με σχέδιο και σταθερά βήματα. Σε συνεργασία με όλους τους φορείς της πόλης, με επιστημονική γνώση, με διαβούλευση και θέληση πρέπει να βρεθούν λύσεις.

Οι μετακινήσεις πρέπει να είναι «πράσινες». Αντί για αυτό, η παρούσα δημαρχία αγοράζει «πράσινα» λεωφορεία, για να συνδέσει τους 8 χώρους στάθμευσης που δεν έγιναν (και των οποίων οι μελέτες πρέπει να επικαιροποιηθούν) και ανοίγει ποδηλατόδρομους, σε μεμονωμένους δρόμους με υψηλή επικινδυνότητα για όλους. Τα κόκκινα πλαστικά κολωνάκια για περιορισμό της στάθμευσης είναι τα σύμβολα μιας αποτυχημένης δημαρχίας.

Χρειάζονται άμεσα κυκλοφοριακές μελέτες επαρκείς να καταδείξουν την καθημερινή κίνηση των εργαζομένων και των πολιτών, τις μετακινήσεις των επισκεπτών, την κίνηση βαριών και ελαφρών οχημάτων τροφοδοσίας στις ώρες αιχμής. Το υφιστάμενο «Σχέδιο Βιώσιμη Αστικής Κινητικότητας» (ΣΒΑΚ) πρέπει να αξιοποιηθεί και να οδηγήσει σε αποτελεσματικές λύσει και όχι να παραμένει απλώς μια θεωρητική ανάλυση. Πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν τα μονιμότερα προβλήματα στην σύνδεση περιαστικών δήμων με την πόλη με την άμεση διαμόρφωση περιφεριακών χώρων στάθμευσης, να υλοποιηθούν τα έργα σύνδεσης του αεροδρομίου με τους βασικούς οδικούς κόμβους και τους πιθανούς περιφερειακούς δρόμους. Σε συνεργασία με το τοπικό ΚΤΕΛ η πόλη πρέπει να είναι προσβάσιμη από παντού με τακτική συγκοινωνία.

Με δουλειά και σχέδιο η κατάσταση μπορεί να αναστραφεί με άμεσα και μακροπόθεσμα σχέδια.

➢ Με πλατιά και ασφαλή (αντιολισθητικά, συντηρημένα) πεζοδρόμια, ενιαίους και συνεχείς ποδηλατοδρόμους, με κλείσιμο πρόσβασης κυρίως στην παλιά πόλη. Με επανασχεδιασμό για την διευκόλυνση των πολιτών και των τουριστών και περιορισμό της άσκοπης κυκλοφορίας, με μέριμνα για τους μόνιμους κατοίκους, με ενθάρρυνση της μεταφοράς εμπορευμάτων με μικρά οχήματα, με πληθώρα τεχνολογικών εφαρμογών και έργων που χρηματοδοτούνται ευρέως από ευρωπαϊκά ή εθνικά προγράμματα στο πλαίσιο των δράσεων «έξυπνων πόλεων» (smart cities).

➢ Με αξιοποίηση της αδόμητης Δημοτικής περιουσίας σε διαμορφωμένους χώρους στάθμευσης, με την αγορά ή ενοικίαση οικοπέδων (Νεροκούρος, ΒΙΟΧΥΜ, Νέα Χώρα, Ακρωτήρι), με ενοικίαση ατομικών χώρων στάθμευσης σε πυλωτές πολυκατοικιών, την αξιοποίηση ιδιωτικών κλειστών χώρων στάθμευσης που έχουν μείνει αναξιοποίητοι από τους ιδιοκτήτες τους, και με την κατασκευή νέων δημοτικών κλειστών χώρων στάθμευσης. Σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης στο οικοδομικό τετράγωνο του ΚΤΕΛ.

Άμεσα πρέπει να εφαρμοστεί σχέδιο διαχείρισης επισκεπτών της παλιάς πόλης (κυρίως επιβάτες κρουαζιέρας). Πρέπει να ξέρουμε πότε, ποιες ώρες και πόσοι επισκέπτες έρχονται κάθε μέρα, πόσο επιβαρύνεται η παλιά πόλη και πως θα διευκολυνθεί η κίνησή τους σε ώρες αιχμής. Πρέπει άμεσα να οριστούν διαδρομές με σημεία εξυπηρέτησης, σημεία ηλεκτρονικής πληροφόρησης, χώρους ανάπαυσης και καθαρές τουαλέτες. Πρέπει να ενισχυθεί η επισκεψιμότητα και προβολή απομακρυσμένων πολιτιστικά και περιβαλλοντικά σημαντικών περιοχών του Δήμου Χανίων.

Οικονομία

Η τοπική οικονομία είναι διαφοροποιημένη, με αγροτική ενδοχώρα, σημαντική βιοτεχνική δραστηριότητα, πρωτίστως μεγάλη τουριστική ανάπτυξη και πληθώρα παραδοσιακών υπηρεσιών. Η 5 οικονομία όμως αλλάζει και είναι αντιμέτωπη με προκλήσεις που προέρχονται από την κλιματική κρίση, την «πράσινη μετάβαση», τις τεχνολογικές αλλαγές και την καινοτομία.

Η «πράσινη μετάβαση» αφορά την αγροτική παραγωγή και περιλαμβάνει τη στροφή στην βιολογική γεωργία (βιώσιμες μέθοδοι καλλιέργειας), την ενίσχυση των τοπικών δικτύων παραγωγής και κατανάλωσης (από το «χωράφι στο πιάτο» σε συνδυασμό με την ανάδειξη της τοπική διατροφής), την εκτεταμένη χρήση τεχνολογίας στην αγροτική παραγωγή (εξοικονόμηση νερού, ασθένειες) και υποδομές που καλούνται να στηρίξουν αυτές τις αλλαγές. Η συνεργασία με τους ερευνητικούς φορείς της πόλης (Πολυτεχνείο, Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, ΜΑΙΧ, Ινστιτούτο Υποτροπικών) μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο και ο Δήμος πρέπει να είναι αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια.

Στο τουρισμό οι κίνδυνοι από την υπερ-εκμετάλλευση είναι ήδη ορατοί. Η αλόγιστη τουριστική ανάπτυξη, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην έξωση των κατοίκων, την υποβάθμιση του ιστορικού πλούτου και την ανάδειξη του φολκλόρ ως υποκατάστατο. Είναι δέον, η παλιά πόλη να διατηρήσει τους κατοίκους της, η ανεξέλεγκτη επέκταση της ενοικίασης κατοικιών για τουριστική χρήση (Airbnb) να αποκτήσει κανόνες, η κρουαζιέρα να διαφοροποιηθεί με νέα σημεία ενδιαφέροντος και ιστορικές διαδρομές, να ενισχυθεί η διασπορά επισκεπτών και στην ενδοχώρα και να ενισχυθεί ο θεματικός (θρησκευτικός, αθλητικός, ιστορικός, τουρισμός ευεξίας, συνεδριακός) τουρισμός που είναι ηπιότερων επιπτώσεων και διαχέεται σε όλη την διάρκεια του χρόνου.

Η βιοτεχνία πρέπει να ενισχυθεί με καλύτερη οργάνωση και υποδομές (βιοτεχνικά πάρκα) και από την δυναμική της τοπικής οικονομίας, που ευνοείται από τις τρέχουσες τάσεις (τοπικά προϊόντα με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, επαναφορά παραδοσιακών οικονομικών δραστηριοτήτων, αναζήτηση ποιοτικών προϊόντων). Τα Χανιά πρέπει να γίνουν φιλικά στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην παραγωγή και να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που παρέχει ο Δήμος γι’ αυτόν τον σκοπό.

Η καινοτομία πρέπει να αποτελέσει τη νέα δυναμική στην τοπική οικονομία, αξιοποιώντας τα Πανεπιστημιακά και Ερευνητικά Ιδρύματα της πόλης, με το εξαιρετικό νεανικό ανθρώπινο δυναμικό. Ο Δήμος μπορεί να συνεισφέρει δίνοντας κίνητρα εγκατάστασης σε ένα ευρύτερο φάσμα εταιρειών της πληροφορικής και της τεχνολογίας με την επέκταση του (υπό μελέτη) Τεχνολογικού Πάρκου Κρήτης στα Χανιά και την δημιουργία υποδομών για την υποστήριξη νεοφυών επιχειρήσεων.

Εκπαίδευση

Πρώτιστο καθήκον και υποχρέωση κάθε δημοτικής αρχής, είναι η επένδυση στην παιδεία του τόπου. Σε αντιδιαστολή, οι πολίτες βιώνουν την επιδείνωση των υποδομών στην εκπαίδευση. Η κατασκευή σχολείων είναι θέμα που σέρνεται επί χρόνια, η ποιότητα των υποδομών των σχολείων επιδεινώνεται και το αυτονόητο φαντάζει εξωπραγματικό. Με το βλέμμα στο μέλλον χρειάζονται δραστικές αποφάσεις και λύσεις που θα δίνουν προοπτική.

Το πρόβλημα της σχολικής στέγης είναι προτεραιότητα, με έμφαση στις περιοχές του Ακρωτηρίου και της Νέας Κυδωνίας, τη στέγαση του μουσικού σχολείου, την δημιουργία νέων νηπιαγωγείων και Δημοτικών σχολείων,τόσο στο κέντρο της πόλης, όσο και σε περιαστικές περιοχές. Σε όλες τις σχολικές εγκαταστάσεις πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στον έλεγχο της στατικής τους επάρκειας, στον έλεγχο της ασφάλειας των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και στην αναβάθμιση τους. Έως σήμερα, δεν υπάρχει πρόγραμμα ελέγχου και αναβάθμισης για όλα τα σχολεία του Δήμου. Σε όλα τα σχολεία οι εγκαταστάσεις πρέπει να δίνουν καθολική πρόσβαση σε πολίτες με κινητικές δυσκολίες.

Η λειτουργία των σχολείων απαιτεί αύξηση των λειτουργικών δαπανών για τις σχολικές μονάδες, τις αθλητικές εγκαταστάσεις τους, την χρήση μέσων διδασκαλίας και την στήριξη των πολιτιστικών και 6 δημιουργικών δραστηριοτήτων των μαθητών. Τα σχολεία οφείλουν να είναι ανοικτά στις τοπικές κοινωνίες, να ενθαρρύνουν τη λειτουργία τους τοπικά ως κέντρα μάθησης, πολιτισμού και άθλησης. Η επανάχρηση εγκαταλελειμμένων κτηρίων θα μπορούσε να δώσει άμεση λύση και στο μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης βρεφονηπιακών σταθμών.

Η Δημοκρατία θέλει πρόσβαση σε μαθητές στο Δήμο για την εξοικείωση με τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, την λήψη αποφάσεων και ανοικτό διάλογο στα θέματα παιδείας και πολιτισμού, ιδεών και παρεμβάσεων στην πόλη.

Αθλητισμός

Οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Δήμου είναι οι περισσότερες από τη δεκαετία του ‘60, αν όχι πιο παλιές. Είναι εμφανής η δυσαρμονία των χώρων άθλησης καιτων αναγκών των πολιτών. Τόσο η πόλη όσο και οι περιαστικοί Δήμοι και οι κοινότητες έχουν ανάγκη από μικρές εγκαταστάσεις για ομαδικά αθλήματα στις γειτονιές και στα πάρκα.

Στο επίκεντρο της επόμενης περιόδου είναι ένα σχέδιο μακράς πνοής για την αναβάθμιση τόσο των εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν αθλητικά σωματεία τ, όσο και αυτών που εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών.

Πολιτισμός

Η πόλη διαθέτει σημαντικές υποδομές (Αρχαιολογικό Μουσείο, Μ. Θεοδωράκης, Πινακοθήκη, Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, Πνευματικό Κέντρο). Ελπίζουμε να προστεθούν και άλλες όπως τα Νεώρια έστω με καθυστέρηση 25 χρόνων (με τις πρώτες μελέτες να χρονολογούνται επί Δημαρχίας Γιώργου Κατσανεβάκη). Ταυτόχρονα υπάρχει η αναγκαιότητα ανάδειξης Βενετσιάνικων μνημείων (όπως η γέφυρα Κλαδισσού), της συντήρησης υπαρχόντων υποδομών καιτης δημιουργίας νέων. Αξιοποίηση σημαίνει συγκεκριμένη στρατηγική που να ενθαρρύνει χρήσεις θεματικού (όπως συνεδριακού) τουρισμού, να στηρίζει εκδηλώσεις τοπικών δημιουργών και φεστιβάλ (μετά την επιτυχία του βιβλίου καιτου κινηματογράφου), να δημιουργεί δίκτυα και συμπράξεις με αντίστοιχους φορείς σε Ελλάδα και εξωτερικό και να αναδεικνύει την ιστορικότητα της πόλης. Θεσμοθετείται άμεσα θέση Αντιδημάρχου Πολιτισμού με καθήκοντα τον συντονισμό της νέας προσπάθειας.

Ο νέος κύκλος επενδύσεων σε χώρους ιστορικής αξίας είναι δεδομένος. Οι Ιταλικοί στρατώνες, το Ωδείο, η εγκατάσταση του Ιστορικού Αρχείου, η αξιοποίηση της παρακαταθήκης του Μίκη Θεοδωράκη στα Χανιά ως κέντρου της κληρονομιάς του είναι έργα που θα γίνουν. Η αξιοποίηση του παλιού Ψυχιατρείου μπορεί να προσφέρει λύσεις στέγασης για νέους εκπαιδευτικούς, ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό (και άλλους) τουλάχιστον στο στάδιο της εγκατάστασής τους στην πόλη. Σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, ο λόφος Καστέλι πρέπει να αξιοποιηθεί ως χώρος εκπαίδευσης και πολιτισμού προς όφελος της πόλης.

Ο πολιτιστικός πλούτος της πόλης είναι οι ίδιοι οι δημιουργοί του πολιτισμού σε μουσική, θέατρο, χορό. Η στήριξη με ισχυρά κίνητρα της τοπικής δημιουργίας και φυσικά η ειδική μέριμνα για την δραστηριοποίηση των νέων σε κάθε μορφής πολιτιστική ενασχόληση πρέπει να αποκτήσει προτεραιότητα. Θα αξιοποιηθούν υπάρχοντες και θα δημιουργηθούν ανοικτοί εκθεσιακοί χώροι που θα είναι προσβάσιμοι στους νέους δημιουργούς. Η πολυπολιτισμική παράδοση της πόλης με τα αντιρατσιστικά φεστιβάλ και πληθώρα άλλων δραστηριοτήτων καλείται να ενισχυθεί και να αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι του πολιτιστικού χάρτη των Χανίων.

Κοινωνικές Υπηρεσίες και Πρόνοια

Οι δημόσιες υπηρεσίες πρόνοιας είναι περιουσία για τους ευάλωτους συμπολίτες μας. Στον τομέα της Κοινωνικής Προστασίας και Πρόνοιας, στόχος μας είναι η υποστήριξη χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις, όλων των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Οι μονογονεϊκές οικογένειες, οι οικογένειες και τα μοναχικά άτομα που αντιμετωπίζουν τον κοινωνικό αποκλεισμό, οι πολίτες με κινητικές δυσκολίες, οι ηλικιωμένοι, οι Ρομά, τα θύματα οικογενειακής βίας, οι μετανάστες και πρόσφυγες αξίζουν μεγαλύτερη φροντίδα. Ο Δήμος καλείται να διαθέτει αξιόπιστες υπηρεσίες για την στήριξη και την βελτίωση των συνθηκών της ζωής τους στην πόλη.

Η γειτονιά είναι το επίκεντρο για την προσφορά υπηρεσιών σε οικογένειες και την τρίτη ηλικία. Χρειάζονται περισσότεροι παιδικοί σταθμοί, βελτίωση των υποδομών των ΚΑΠΗ, ενίσχυση της «βοήθειας στο σπίτι». Θα επιδιώξουμε να υπάρξει μία πόλη με άνευ όρων προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία προκειμένου να έχουν πρόσβαση παντού στην πόλη. Υποστηρίζουμε την εφαρμογή του σχεδίου για την λειτουργία ενιαίας οργανωτικής μονάδας για την λειτουργία των δομών πρόνοιας και δράσεων κοινωνική της πολιτικής.

Πολιτική Προστασία Ξεκινώντας από τα σχολεία, άμεση προτεραιότητα πρέπει να δοθεί σε δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών για τα πρωτόκολλα ενεργειών σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να δοθεί στην καταγραφή και ενημέρωση ευπαθών ομάδων ανά περιοχή που είναι οι πρώτοι που πλήττονται. Απαιτείται επικαιροποίηση των σχεδίων εκτάκτων αναγκών και άμεσης ή βραχείας διαχείρισης των συνεπειών από την εκδήλωση των φαινομένων.

Αδέσποτα Ζώα

Ο σεβασμός στη παράδοση και τον πολιτισμό της πόλης μας απαιτεί μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση στην προστασία της ζωής καιτο σεβασμό στα ζώα. Η εικόνα των αδέσποτων και κακοποιημένων ζώων στους δρόμους της πόλης προσβάλει τον πολιτισμό μας. Αποσπασματικά προγράμματα στείρωσης αδέσποτων ζώων (μετά από αίτηση) δεν λύνουν το πρόβλημα. Δεσμευόμαστε ότι η εικόνα αυτή πρέπει να αλλάξει και θα αλλάξει με άμεσα μέτρα για την προστασία, τροφή, στέγη και στείρωση αδέσποτων ζώων.

Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται κίνητρα για την υιοθέτηση και περίθαλψη των αδέσποτων ζώων.

Η πόλη χρειάζεται Δημοτικό κτηνιατρείο αποκλειστικά για αδέσποτα ζώα σε συνεργασία με κτηνιάτρους. Χρειάζονται κέντρα προστασίας και ισχυρά κίνητρα υιοθεσίας (ιδιαίτερα σε ευπαθείς ομάδες πολιτών) που θα δώσουν λύσεις αποσυμφόρησης των υποδομών.

Ιστορία

Η πόλη των Χανίων είναι πρώτα από όλα μία ιστορική πόλη. Φέρει το βάρος της αρχαιότητας και των μνημείων διαδοχικών περιόδων,της Βυζαντινής,της Ενετικής,της Οθωμανικής,της σύγχρονης. Αυτός ο μοναδικός ιστορικός πλούτος αποτελεί παρακαταθήκη που καλούμαστε να διατηρήσουμε και να αναδείξουμε. Είναι καιρός να επαναφέρουμε στο επίκεντρο την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της πόλης μας, να έχουμε όρια στην υπέρμετρη τουριστική χρήση και να αξιοποιήσουμε τη δημόσια περιουσία για την προστασία και την ανάδειξη της μοναδικής ιστορικότητας της.

Θα αναδείξουμε παραμελημένα μνημεία. Προτεραιότητα είναι η ανάδειξη και συντήρηση τους και όχι οι εμπορικές χρήσεις. Το ιστορικό παρελθόν δεν επιτρέπει προκλητικά σχέδια για μαρίνες στην 8 εγγύτητα του βενετσιάνικου λιμανιού, για ξενοδοχειακές χρήσεις μνημείων, και για μετατροπές κτηρίων. Το παρελθόν και η ανάδειξη του αποτελεί τον πιο ασφαλή οδηγό για το μέλλον της πόλης.

Δημοτικές Υπηρεσίες

Οι υπηρεσίες του Δήμου πρέπει να αναβαθμιστούν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, των επιχειρήσεων και των επισκεπτών της πόλης. Έχοντας εμπιστοσύνη στο έμψυχο δυναμικό του Δήμου καλούμαστε να διευρύνουμε το φάσμα των υπηρεσιών, να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες και να βρούμε τεχνολογικές λύσεις που θα κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα των πολιτών. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των υπηρεσιών του Δήμου και η αποκατάσταση καλού εργασιακού κλίματος και εμπιστοσύνης με την διοίκηση και τους πολίτες. Η διοίκηση του Δήμου πρέπει να σταθεί αρωγός στα προβλήματα των εργαζομένων και να επιβραβεύσει την καλή προσπάθεια.

 Σε συνεργασία με τα Πανεπιστημιακά και Ερευνητικά ιδρύματα της πόλης μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα την τεχνολογία προκειμένου να ενσωματώσουμε στο Δήμο Χανίων τις αλλαγές που ήδη εφαρμόζονται σε πολλούς άλλους Δήμους της Ελλάδας. Τα ηλεκτρονικά αιτήματα πολιτών, η παρακολούθηση της πορείας τους, η αυτόματη έκδοση βεβαιώσεων και πιστοποιητικών αποτελούν δοκιμασμένα πεδία. Οι προμήθειες, τα τεχνικά έργα, οι διαγωνισμοί επιδέχονται βελτιώσεις για λόγους ταχύτητας των διαδικασιών, διαφάνειας και κόστους.

Η χρήση γεωγραφικών δεδομένων ανοίγει μία ευρεία δυνατότητα εφαρμογών πέρα από τον έλεγχο στάθμευσης και την έκδοση βεβαιώσεων. Με οδηγό την εμπειρία εφαρμογής λύσεων έξυπνων πόλεων στη Ελλάδα, μπορούμε σύντομα να θέσουμε σε εφαρμογή συστήματα για την ανάλυση της κυκλοφορίας, την αναζήτηση θέσεων στάθμευσης, την αναφορά βλαβών από κινητό τηλέφωνο, την χάραξη διαδρομών για επισκέπτες, τη διαχείριση απορριμμάτων, την διαχείριση των σηματοδοτών και του φωτισμού.

Το σύστημα ανάθεσης δημόσιων μελετών και έργων πρέπει να αλλάξει για είναι πιο δίκαιο και αποτελεσματικό. Προτεραιότητα θα δοθεί στη χρήση του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κλήρωσης έναντι των απευθείας αναθέσεων. Η περιουσία του Δήμου πρέπει να καταγραφεί, να συντηρηθεί, να σηματοδοτηθεί, και σε περιπτώσεις καταπατήσεων να ανακτηθεί. Όπου υπάρχει δυνατότητα πρέπει να αξιοποιηθεί με προτεραιότητα δημιουργία βρεφονηπιακών σταθμών, ΚΑΠΗ, πάρκων γειτονιάς, χώρων άθλησης και κατοικιών για εργαζομένους (κατά το παράδειγμα του παλιού ψυχιατρείου).

Επίλογος

Αυτά τα Χανιά ονειρευόμαστε και αυτά τα Χανιά θα υπηρετήσουμε. Σας καλούμε να σκεφτείτε και να συμπορευτείτε με τον συνδυασμό μας για το Δήμο Χανίων, την Δημοτική Κίνηση «Όνειρο είναι τα Χανιά», για να βάλουμε σε εφαρμογή το σχέδιο για την νέα εποχή για την πόλη μας.

Με εκτίμηση και εμπιστοσύνη στον πολίτη,

Κατερίνα Μανιμανάκη Πετράκη
Ορθοπεδικός Χειρούργος,
Διευθύντρια Ορθοπεδικής Κλινικής Γ.Ν.Χ

Πηγή: pancreta.gr