Λιμάνι Ηρακλείου - Ανοιχτή η πλήρης ιδιωτικοποίησή του - Ειδήσεις Pancreta

Κατά περίπτωση η αποκρατικοποίηση 10 λιμανιών με βάση το πλάνο τη νέας κυβέρνησης

Ανοιχτό είναι πλέον το ενδεχόμενο πλήρους ιδιωτικοποίησης για το λιμάνι του Ηρακλείου και για άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας... Η προσπάθεια αξιοποίησης 10 σημαντικών περιφερειακών λιμένων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το λιμάνι του Ηρακλείου, θα προχωρήσει εφεξής κατά το δοκούν, με βάση σχετική μελέτη βέλτιστης αξιοποίησης που θα ετοιμαστεί για κάθε λιμένα ξεχωριστά, και με ανοιχτό αυτή τη φορά το ενδεχόμενο της πλήρους αποκρατικοποίησης.

Αυτή είναι η γραμμή πλεύσης που έδωσε η νέα κυβέρνηση και συγκεκριμένα ο Κρητικός νέος υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, στο πλαίσιο πρόσφατης σύσκεψης στην οποία αποφασίστηκε το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει από τους συμβούλους του να ετοιμάσουν συγκεκριμένη πρόταση αξιοποίησης για κάθε λιμάνι ξεχωριστά. Ένα πλάνο που μπορεί να περιλαμβάνει είτε τμηματική παραχώρηση, είτε και ολική παραχώρηση για κάθε λιμάνι σε ιδιώτες επενδυτές. Το λιμάνι του Ηρακλείου μαζί με τα άλλα 9 λιμάνια (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου και Πάτρας) βρίσκονταν σε πλάνο αποκρατικοποίησης και επί ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο τότε για περιορισμένου βαθμού ιδιωτικοποιήσεις. Για παραχώρηση, δηλαδή, όχι συνολικά των λιμανιών σε ιδιώτες επενδυτές, αλλά επιμέρους μονάχα δραστηριοτήτων εντός των λιμένων. Πολιτικά κόμματα, οι αυτοδιοικητικές παρατάξεις και οι τοπικοί φορείς είχαν καταγγείλει πολιτικά τούς χειρισμούς, κάνοντας χαρακτηριστικά λόγο για «κερκόπορτα» πλήρους ιδιωτικοποίησης...

Σε κάθε περίπτωση, εδώ και πολλούς μήνες το υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ και τους κατά τόπους Οργανισμούς Λιμένος, είχε ανοίξει τον φάκελο των παραχωρήσεων για συγκεκριμένες δραστηριότητες σε 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας - συγκεκριμένα στα λιμάνια που διαχειρίζονται οι Οργανισμοί Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου. Η προηγούμενη κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ είχαν διευκρινίσει πως στα 10 αυτά λιμάνια, μεταξύ των οποίων και αυτό του Ηρακλείου, η παραχώρηση δε θα είναι πλήρης αλλά περιορισμένη, περιλαμβάνοντας συγκεκριμένους χώρους, τμήματα και δραστηριότητες εντός των λιμένων. Ειδικά για το λιμάνι του Ηρακλείου, με βάση το προηγούμενο πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ, είχε καταγράφει επενδυτικό ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά την παραχώρηση με τη μορφή της μακροχρόνιας μίσθωσης δύο κεντροβαρών δραστηριοτήτων: αυτών της κρουαζιέρας και της διαμετακόμισης με τη χρήση των κοντέινερ.

Το “πακέτο” των 10 αυτών περιφερειακών λιμένων οδεύει προς αποκρατικοποίηση, με μια αναθεώρηση ωστόσο πλάνου και χειρισμών εκ μέρους της νέας κυβέρνησης.

Το διαφορετικό στοιχείο αυτή τη φορά είναι πως η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην πλήρη αποκρατικοποίηση ορισμένων εκ των 10 περιφερειακών λιμένων διεθνούς ενδιαφέροντος.

ΜΕ ΤΟ ΤΑΙΠΕΔ

Σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας

Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τις προάλλες στο υπουργείο Ναυτιλίας υπό τον υπουργό Γιάννη Πλακιωτάκη, και στην οποία συμμετείχαν οι δύο γενικοί γραμματείς του υπουργείου, ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενώφος και Ριχάρδος Λαμπίρης αντίστοιχα, όπως και ο επικεφαλής της ομάδας του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων για την αξιοποίηση των Λιμανιών και των Μαρίνων, Αθανάσιος Λιάγκος, δόθηκαν μάλιστα και οι πρώτες σχετικές εντολές.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την “Καθημερινή”, «αποφασίστηκε το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει από τους συμβούλους του για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου), και συγκεκριμένα την Ernst & Young, να επαναξιολογήσει το βέλτιστο μοντέλο αξιοποίησης για το κάθε λιμάνι χωριστά, με βάση τόσο τις ανάγκες του δημόσιου συμφέροντος όσο και το υπάρχον ή μη επενδυτικό ενδιαφέρον. Έτσι, αναμένεται για κάποια λιμάνια να προκριθεί η πώληση μετοχών, σε άλλα η παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων και σε κάποια άλλα η παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων.

Σημειώνεται ότι η E&Y είναι επιφορτισμένη και με το premarketing των ιδιωτικοποιήσεων, δηλαδή τη βολιδοσκόπηση της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας αναφορικά με τις ιδιωτικοποιήσεις αυτές.

Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε απορρίψει το μοντέλο της πώλησης του 100% των μετοχών των Οργανισμών Λιμένων, παρά την τεκμηριωμένη ύπαρξη σημαντικού επενδυτικού ενδιαφέροντος, γι’ αυτό και είχε προχωρήσει στην επιλογή μοντέλου παραχώρησης επιμέρους δραστηριοτήτων σε κάθε λιμάνι (πχ. κρουαζιέρα, εμπορική δραστηριότητα, μαρίνες), με διατήρηση των δομών του Δημοσίου ως ιδιοκτησία, προσθέτοντας μάλιστα ως υποχρέωση των τυχών επενδυτών την απόδοση σημαντικού ποσοστού του τζίρου τους στους Οργανισμούς. Γεγονός που, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε αποθαρρύνει πολλούς εκ των δυνητικών επενδυτών.

Για τα λιμάνια εκείνα που εκτιμάται ότι υπάρχει ενδιαφέρον για συνολική αποκρατικοποίηση, όπως π.χ. αυτό της Αλεξανδρούπολης και εφόσον η Enrst & Young γνωμοδοτήσει θετικά, θα προχωρήσει άμεσα η προκήρυξη διαγωνισμών για την πώληση του 100% των μετοχών, δηλαδή αποκρατικοποιήσεις ευρύτερες ακόμα και από εκείνες του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Το ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα η ομάδα “Ποσειδών”, που είναι επιφορτισμένη με τη διαχείριση των λιμανιών, έχει ανατάξει πλήρως τα οικονομικά των λιμένων, τα οποία παραμένουν υγιή, παρά την τοποθέτηση κομματικά επιλεγμένων διοικήσεων από την προηγούμενη κυβέρνηση, γεγονός που πιστώνεται στην τεχνογνωσία την οποία έχει αναπτύξει η αρμόδια διεύθυνση του ΤΑΙΠΕΔ. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι τα 10 περιφερειακά λιμάνια είναι ώριμα για να ξεκινήσει μια “νέα γενιά” αποκρατικοποιήσεων», αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα.


Πηγή: pancreta.gr