Πανελλαδικός Σύλλογος ΣΟΣ – Τροχαία Εγκλήματα για την Κρήτη: «Έκτακτα μέτρα» για χρόνια προβλήματα - Ειδήσεις Pancreta

φωτο αρχείου

Οι αλλεπάλληλες τροχαίες συγκρούσεις στην Κρήτη με μεγάλο αριθμό θανάτων και τραυματισμών οδήγησαν τον Πρωθυπουργό μετά από σύσκεψη με τον με τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου στην εξαγγελία μια σειράς μέτρων που από το σύνολο των ΜΜΕ χαρακτηρίστηκαν σαν «έκτακτα» ή σαν « έκτακτο σχέδιο», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Πανελλαδικός Σύλλογος ΣΟΣ – Τροχαία Εγκλήματα.

Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνεται ότι το πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων (ιδιαίτερα αυξημένων φέτος) στην Κρήτη δεν είναι δυστυχώς έκτακτο για να απαιτεί «έκτακτα μέτρα». Είναι χρόνιο και απαιτεί μόνιμη, μακροπρόθεσμη και πολυεπίπεδη αντιμετώπιση. Επίσης, ότι το πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων είναι πρόβλημα όλης της χώρας, άσχετα με τις διαβαθμίσεις από περιοχή σε περιοχή. Συνολικά και επί πάρα πολλά χρόνια η χώρα μας βρίσκεται στην πρωτοπορία των ευρωπαικών χωρών με θανάτους και τραυματισμούς από τροχαίες συγκρούσεις. Μια συνολική μακροπρόθεσμη πολιτική (Όραμα Μηδέν) είναι απαραίτητη για να έρθει η ανατροπή και να μπούμε στο δρόμο του περιορισμού των τροχαίων συγκρούσεων και της εκμηδένισης του τροχαίου τραύματος.

Προφανώς έκτακτα μέτρα και σχέδια μπορούν να υπάρχουν. Αρκεί κατά τη γνώμη μας να εντάσσονται σε αυτή τη λογική.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Δυο παρατηρήσεις:

α) το πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων (ιδιαίτερα αυξημένων φέτος) στην Κρήτη δεν είναι δυστυχώς έκτακτο για να απαιτεί «έκτακτα μέτρα». Είναι χρόνιο και απαιτεί μόνιμη, μακροπρόθεσμη και πολυεπίπεδη αντιμετώπιση.

β) το πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων είναι πρόβλημα όλης της χώρας, άσχετα με τις διαβαθμίσεις από περιοχή σε περιοχή. Συνολικά και επί πάρα πολλά χρόνια η χώρα μας βρίσκεται στην πρωτοπορία των ευρωπαικών χωρών με θανάτους και τραυματισμούς από τροχαίες συγκρούσεις. Μια συνολική μακροπρόθεσμη πολιτική (Όραμα Μηδέν) είναι απαραίτητη για να έρθει η ανατροπή και να μπούμε στο δρόμο του περιορισμού των τροχαίων συγκρούσεων και της εκμηδένισης του τροχαίου τραύματος.

Προφανώς έκτακτα μέτρα και σχέδια μπορούν να υπάρχουν. Αρκεί κατά τη γνώμη μας να εντάσσονται σε αυτή τη λογική.

Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση δεν έχει γνωστοποιήσει το πρόγραμμα της για την Οδική Ασφάλεια.

Οι ασχολούμενοι με το θέμα γνωρίζουν το πρόγραμμα «ΠΡΟΣΕΧΩ- Ο δρόμος για την Ασφάλεια» (ΕΔΩ) που είχε δημοσιοποιήσει η Νέα Δημοκρατία το 2017, ωστόσο μένει να διευκρινιστεί αν αυτό αποτελεί τη βάση της πολιτικής που θα ακολουθήσει σαν κυβέρνηση, ποιοι θα το εφαρμόσουν και με ποιες προτεραιότητες. Κάθε νέα κυβέρνηση φυσικά έχει μια περίοδο χάριτος. Ωστόσο στο συγκεκριμένο θέμα, είναι ευνόητη η αναγκαιότητα της ταχύτερης δυνατής αποσαφήνισης των στόχων.

Ξαναγυρνώντας στα μέτρα για την Κρήτη διαβάζουμε:

«Το έκτακτο σχέδιο προβλέπει:

1.Μεγαλύτερη παρουσία της Αστυνομίας, ειδικά τα σαββατοκύριακα (Δευτέρες και σαββατοκύριακα σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία).

2.Επίδειξη μηδενικής ανοχής στην παραβατικότητα, δίχως χαριστικές ρυθμίσεις.

3.Δρομολόγηση ενίσχυσης της αστυνομικής δύναμης Κρήτης με 50 άτομα που θα τεθούν στην υπηρεσία της Τροχαίας.

4.Ειδικές διαλέξεις στα σχολεία για την οδική συμπεριφορά.

5.Ενημερωτική καμπάνια στα τοπικά Μέσα.

Σε συνεννόηση με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εξετάσει την τοποθέτηση ειδικών διαχωριστικών στα πιο επικίνδυνα σημεία του βόρειου οδικού δικτύου». (ΕΔΩ)
Τα τρία πρώτα μέτρα αφορούν στην αύξηση της επιτήρησης του οδικού δικτύου γεγονός απόλυτα αναγκαίο και διεθνώς αποδοτικό αλλά μη επαρκές από μόνο του για την εμπέδωση μιας διαφορετικής πραγματικότητας στο οδικό δίκτυο. Στο σημείο 3, ο όρος «δρομολόγηση ενίσχυσης» και όχι «άμεση ενίσχυση» μπορεί να σημαίνει πολύ διαφορετικά πράγματα σε σχέση με την αποτελεσματικότητα της προσπάθειας.

Το 4ο και το 5ο μέτρο (διαλέξεις στα σχολεία και καμπάνια από ΜΜΕ) πράγματα που και εμείς σαν σύλλογος πραγματοποιούμε ελάχιστα προσφέρουν άμεσα και είναι πολύ συζητήσιμο το πόσο προσφέρουν μακροπρόθεσμα.

Ουσιαστική προσφορά θα είχε η «τοποθέτηση των ειδικών διαχωριστικών στα πιο επικίνδυνα σημεία» αν επιλέγονταν και ένας τρόπος ταχείας ιεράρχησης και υλοποίησης του στόχου.

Η εξαγγελία των «έκτακτων μέτρων» θέτει ξανά επι τάπητος το κρίσιμο ερώτημα: ποιος είναι ο φορέας που χαράσσει και υλοποιεί την πολιτική οδικής ασφάλειας; Χωρίς απάντηση σ αυτό το ερώτημα δεν πάμε πουθενά.

Πριν δύο χρόνια με πρωτοβουλία του συλλόγου μας εκδόθηκε το εγχειρίδιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με τίτλο SAVE LIVES – Δέσμη Μέτρων για την Οδική Ασφάλεια (ΕΔΩ). Σ αυτό κωδικοποιούνται όλες οι σύγχρονες αντιλήψεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των τροχαίων συγκρούσεων με βάση την εμπειρία χωρών που άσκησαν πολιτικές με αποτελέσματα.

Η αντιμετώπιση των τροχαίων δεν απαιτεί νέες ανακαλύψεις. Απαιτεί πολιτική τόλμη και αποφασιστικότητα, επιστημονική γνώση, δημοκρατική συλλειτουργία των συναρμοδίων φορέων και συμμετοχή της κοινωνίας στο εγχείρημα.

Όσο δεν υπάρχουν αυτά οι τροχαίες συγκρούσεις στη χώρα μας δεν πρόκειται να περιοριστούν δραστικά.

Κάτι ακόμα για την Κρήτη.

α) Είναι κοινός τόπος, αλλά και επιστημονικά τεκμηριωμένη (η Διοίκησης της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης έχει ασχοληθεί συστηματικά με το θέμα) η αυξημένη χρήση αλκοόλ και η ολοένα και μικρότερες ηλικίες έναρξης της χρήσης στην Κρήτη. Εμπειρικά γνωρίζουμε (η Τροχαία φυσικά γνωρίζει περισσότερα και κακώς δεν τα δημοσιοποιεί) ότι συνεχώς μεγαλώνει το ποσοστό οδηγών υπό την επήρεια αλκοόλ και ουσιών που εμπλέκεται σε τροχαίες συγκρούσεις.

Το ΕΚΑΒ επίσημα έχει ζητήσει (για όλη τη χώρα) τα νόμιμα όρια αλκοόλ στο αίμα των οδηγών να περιοριστούν δραστικά: οπωσδήποτε ΜΗΔΕΝ για τους επαγγελματίες και τους νέους οδηγούς και αν αυτό δεν γενικευτεί για όλους του οδηγούς το όριο να κατέβει από το 0.5gr/L στο 0.2. Ήδη τέσσερις ευρωπαικές χώρες έχουν θεσπίσει την Μηδενική κατανάλωση αλκοόλ απ όλους τους οδηγούς, ενώ οκτώ συνολικά ευρωπαικές χώρες έχουν μικρότερα όρια νόμιμης συγκέντρωσης αλκοόλ στο αίμα από τη χώρα μας.

Κατά τη γνώμη μας η νομοθέτηση της μηδενικής ανοχής αλκοόλ για τους οδηγούς μαζί με την αναθεώρηση των διοικητικών και ποινικών συνεπειών για όσους οδηγούν κάνοντας χρήση θα είχε πολύ σημαντικές επιπτώσεις στον περιορισμό των τροχαίων παντού, αλλά ιδιαίτερα στην Κρήτη.

β) Ξανάρχισαν πάλι οι υποσχέσεις για νέες μελέτες για νέο ΒΟΑΚ που θα ξεκινήσουν από μηδενική βάση. Είναι να απορεί κανείς πως μια περιοχή που δεν μπορεί δεκαετίες τώρα να κάνει μερικά πολύ μικρά αλλά ιδιαίτερα σημαντικά έργα όπως πχ ο κόμβος Αγίας Πελαγίας στο Ηράκλειο, η στροφή στις Σίσες Ρεθύμνης, η είσοδος του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά, για να αναφέρουμε ενδεικτικά τρία σημεία λαιμητόμους αρέσκεται στο να συζητά και να «οραματίζεται» αυτοκινητοδρόμους.

Να σημειώσουμε ότι αυτή είναι μια συζήτηση που αφορά κυρίως στα τοπικά ΜΜΕ. Μια και οι μονομάχοι και οραματιστές του νέου ΒΟΑΚ απέφυγαν επί δυο κοινοβουλευτικές περιόδους να συμμετάσχουν στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής (κανείς βουλευτής από κανένα κόμμα). Ας ελπίσουμε πως στη νέα επιτροπή κάποιος θα δεήσει να συμμετάσχει ώστε να προκληθεί μια συζήτηση εκεί που πρέπει.

Και κάτι για τη «σοβαρότητα» του ζητήματος.

Η ελληνική πολιτεία διαχρονικά και παρά την ύπαρξη τόσων χιλιάδων νεκρών και αναπήρων απ αυτές δεν αξιολογεί το ζήτημα των τροχαίων συγκρούσεων σαν ζήτημα ιδιαίτερης σημασίας. Υπάρχουν άπειρα στοιχεία που το τεκμηριώνουν αλλά να σταθούμε σ ένα «μικρό»:

Πρόσφατα έγιναν κρίσεις στην ΕΛΑΣ. Δεν θα αναφερθούμε στο πως και το γιατί αλλά σε μια «πάγια πρακτική» που καταδεινύει την μη ιεράρχηση του προβλήματος ως σημαντικού: Αξιωματικοί σε υπηρεσίες της Τροχαίας με σημαντικότατες γνώσεις, εμπειρία και όρεξη για δουλειά που προήχθησαν σε ανώτερο βαθμό, έφυγαν από την Τροχαία και ανέλαβαν άλλα καθήκοντα στην πιο παραγωγική φάση της θητείας τους!

Έτσι λειτουργεί η υπηρεσία θα μας πούν.

Γι αυτό δεν λειτουργεί η χώρα θα τους απαντήσουμε.

Κατερίνα Πολύζου

Πηγή


Πηγή: pancreta.gr