Κόντρα ανακοινώσεων για τους ποδηλατόδρομους, έχει ξεκινήσει ανάμεσα στον δήμαρχο Χανίων και στην συλλογικότητα «ΠοδηΛάτρεις», που ασκεί έντονη κριτική για τις επιλογές του Δήμου και τα ανεκπλήρωτα έργα. Ο κ. Βάμβουκας υπεραμύνθηκε των επιλογών της δημοτικής αρχής, με τους ΠοδηΛάτρεις να ανταπαντούν σε έντονο ύφος.

Η κόντρα ξεκίνησε με τους ΠοδηΛάτρεις να κατακρίνουν τον δήμαρχο για ανακολουθία λόγων και έργων ενώ καταγγέλλουν πως ο δήμαρχος ταυτίζεται με τα συμφέροντα των επιχειρηματιών εστίασης της πόλης.

Τέλος, η συλλογικότητα κάνει λόγο για έλλειψη εμπιστοσύνης στο πρόσωπο του δημάρχου και τονίζουν ότι έχουν ήδη καταθέσει δύο υπομνήματα στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, σχετικά με τις προτάσεις τους για τους ποδηλατόδρομους.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Οι κατά καιρούς εξαγγελίες της Δημοτικής Αρχής αλλά και οι αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου αν δεν εφαρμόζονται καταντούν κενές περιεχομένου. Επιπλέον χάνεται η εμπιστοσύνη στο πρόσωπο και τα λεγόμενα του Δημάρχου.

Πέρυσι τέτοια εποχή είχαν γίνει ομηρικές μάχες στα δημοτικά συμβούλια για τους ελεύθερους χώρους στους πεζόδρομους και τα πεζοδρόμια και είχε ψηφιστεί ένας κανονισμός. Μια βόλτα από την Χ’Μιχάλη Νταλιάνη μας δείχνει ότι κατάσταση είναι χειρότερη και από πέρυσι.

Είναι ο Δήμαρχος όμηρος των καταστηματαρχών στα Χανιά; Ποιοί αποφασίζουν τέλος πάντων για τους ελεύθερους χώρους; Εμείς οι πολίτες ή εκείνοι οι μαγαζάτορες που κλείνουν την Νταλιάνη, που απαιτούν να γεμίσουν με τραπεζοκαθίσματα τον υπό
ανάπλαση παραλιακό άξονα της Νέας Χώρας και που δεν θέλουν τον ποδηλατόδρομο να συνεχίσει στην Σκαλίδη;

Είναι ανεξήγητοι οι λόγοι που η Δημοτική Αρχή σχεδιάζει έναν ποδηλατόδρομο στην επονομαζόμενη «πράσινη διαδρομή» (Τζανακάκη – Γιάνναρη – Σκαλίδη και Πειραιώς) και τον αφήνει ανολοκλήρωτο στο τέλος της Χ. Γιάνναρη την στιγμή που η ανάπλαση περιλαμβάνει και την συνέχειά της δηλ. την οδό Σκαλίδη, από την οποία θα μπορούσαν οι ποδηλάτες να συνεχίσουν είτε προς την οδό Κισσάμου είτε να συναντήσουν τον ποδηλατόδρομο της Πειραιώς προς Νέα Χώρα.

Φαίνεται παράλογο να μην συνδέεται ο σχεδιαζόμενος ποδηλατόδρομος με έναν υφιστάμενο που απέχει μερικές δεκάδες μέτρα. Είναι επίσης οικονομικά σπάταλο να χρηματοδοτείται ένα νέο έργο που δεν περιλαμβάνει ούτε καν την προοπτική να χρησιμοποιηθεί από ποδηλάτες την στιγμή που η ρητορική του Δημάρχου διαβεβαιώνει για το αντίθετο!

Η Δημοτική Αρχή ισχυρίζεται ότι στην Σκαλίδη δεν χωράει ποδηλατόδρομος ή ότι θα μειωθεί το πεζοδρόμιο αν γίνει και εκεί ποδηλατόδρομος. Την αντικρούουμε:

  1. Η οδός Σκαλίδη από την αρχή της μέχρι την συμβολή της με την οδό Πειραιώς είναι φαρδύτερη (13.62m έως και 14.13m) από την οδό Χ. Γιάνναρη (13.05m έως μόλις 13.80m). Άρα, πώς δεν χωράει ποδηλατόδρομος στην φαρδύτερη Σκαλίδη αλλά χωράει στην Γιάνναρη;;;;
  2. Στην οδό Σκαλίδη, ο ποδηλατόδρομος θα μπορούσε εναλλακτικά να είναι στο επίπεδο του πεζοδρομίου οπότε και δεν απαιτούνται τόσο μεγάλες διατομές. Αυτό εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια στην φιλική προς το ποδήλατο πόλη του Ρεθύμνου ακόμα και στην σαφώς στενότερη οδό Κουντουριώτου η οποία είναι πολυσύχναστη κεντρική αρτηρία με πυκνή κίνηση πεζών.
  3. Στο στενό κομμάτι της οδού Σκαλίδη (μετά την οδό Πειραιώς) το οποίο άλλωστε εκτείνεται για μόλις λίγα μέτρα, προτείνουμε να τοποθετηθεί κατάλληλη σήμανση (Ρ66α) που προβλέπει μικτή χρήση από οχήματα και ποδήλατα να ενθαρρύνεται να συνεχίσει μέχρι που ξαναφαρδαίνει η οδός ώστε να ακολουθεί την ανάπλαση μέχρι το τέλος της (στο «Πανελλήνιο»). Έτσι κι αλλιώς οι ποδηλάτες χρησιμοποιούμε αυτό το κομμάτι του δρόμου. Απλά η εισαγωγή σήμανσης για ποδηλάτες όπως προβλέπεται και από τον νέο ΚΟΚ ενισχύει την κουλτούρα χρήσης του ποδηλάτου. Αλλά και στην οδό Πειραιώς η ανάπλαση πάλι εξαιρεί το ποδήλατο. Εδώ δεν υπάρχει το δήθεν πρόβλημα της Σκαλίδη. Άρα θα μπορούσε πράγματι ο ποδηλατόδρομος να ξεκινάει από την αρχή της Πειραιώς και να συνδέεται με τον υφιστάμενο.

Κι όμως ούτε εδώ προβλέπεται ποδηλατόδρομος όμως στα σχέδια του έργου αφαιρείται χώρος 2m από το πεζοδρόμιο για να το δώσει στη στάθμευση ΙΧ!!! Επιτέλους, ως πότε θα πρέπει να παλεύουμε για τα αυτονόητα;

Είναι και οι ποδηλατόδρομοι (όπως και τα πεζοδρόμια) σημαντικός παράγοντας για την οδική ασφάλεια. Με τόσα τροχαία δυστυχήματα στα Χανιά, φαίνεται απερίσκεπτο να σκαλώνουν τέτοια έργα και να μένουν από το σχεδιασμό τους κιόλας, ανολοκλήρωτα.

Αν η πολιτική βούληση και οι εντολές του Δημάρχου ήταν πράγματι «για να εξυπηρετηθούν οι πεζοί και οι ποδηλάτες και όχι τα ΙΧ» (όπως ο ίδιος εξήγγειλε στη δημόσια παρουσίαση στο ΚΑΜ) τότε οι μελετητές θα έβρισκαν την λύση, όπως έχει γίνει στο γειτονικό μας Ρέθυμνο.

Φοβόμαστε ότι ο κ. Βάμβουκας θα αρκεστεί πάλι στις εξαγγελίες για το ποδήλατο όπως έκαναν όλοι οι προηγούμενοι δήμαρχοι της πόλης . Αυτό φάνηκε άλλωστε και από τις πρόσφατες αναπλάσεις (Αποκορώνου, Περίδου και Κορνάρου) από τις οποίες απουσιάζουν οι ποδηλατόδρομοι.

Σε κάθε περίπτωση ελπίζουμε όλα τα εξαγγελθέντα να γίνουν πραγματικότητα και όχι, όπως συμβαίνει συνήθως στον Δήμο Χανίων να κολλήσουν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και να χαθούν πάλι οι προβλεπόμενες προθεσμίες.

Βέβαια, σε μια δημοτική διοίκηση στην οποία γίνεται τέτοιος αλληλοσπαραγμός και οι καταστηματάρχες έχουν τέτοια επιρροή ώστε να αυθαιρετούν ελεύθερα, δεν τρέφουμε και πολλές ελπίδες.

Υ.Γ. Για τα παραπάνω αλλά και για τις προτάσεις μας που αφορούν τεχνικές βελτιώσεις έχουμε ήδη καταθέσει στις υπηρεσίες του Δήμου δύο υπομνήματα.

Απάντηση Βάμβουκα στους ΠοδηΛάτρεις

Απάντηση σχετικά με την πολιτική της Δημοτικής αρχής για το ποδήλατο, έδωσε ο δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας, μετά την ανακοίνωση της συλλογικότητα Ποδηλάτρεις.

Ο κ. Βάμβουκας υπεραμύνθηκε των επιλογών της δημοτικής αρχής, τονίζοντας ότι είναι η πρώτη που ασχολήθηκε με το ζήτημα αυτό, παρουσιάζοντας τις μέχρι στιγμής παρεμβάσεις που έχουν γίνει σε αναπλάσεις δρόμων στα Χανιά.

Αναλυτικά η απάντηση του δημάρχου Χανίων στους ΠοδηΛάτρεις:

Με αφορμή την όχι και τόσο ευγενική επιστολή των ανωνύμων συμπολιτών μας με την υπογραφή «ποδηλάτρεις», μας δίνεται η ευκαιρία να πούμε ορισμένα πράγματα για την πολιτική μας στο θέμα του ποδηλάτου.

Δεν έχουν αντιληφθεί φαίνεται, σχετικά με την κατάληψη του δημοσίου χώρου, ότι είμαστε η μόνη Δημοτική Αρχή που είχε το θάρρος να περάσει κανονισμό που θέτει ουσιαστικούς και περιοριστικούς κανόνες στην παραχώρηση τραπεζοκαθισμάτων και στην έκθεση εμπορευμάτων στα πεζοδρόμια.

Η προσπάθεια δε της μικρής σε αριθμό υπαλλήλων υπηρεσίας του Δήμου, που ελέγχει τους δημόσιους χώρους, είναι τεράστια και τα αποτελέσματα εμφανώς καλλίτερα από το παρελθόν, χωρίς να έχουμε φτάσει ακόμα στο επιθυμητό σημείο.

Θα είχαμε φτάσει ήδη, αν διαθέταμε 64 δημοτικούς αστυνομικούς, όπως ίσχυε μέχρι το 2013 στο Δήμο Χανίων, αλλά δυστυχώς διαθέτουμε μόνο 6 φιλότιμους υπαλλήλους της οικονομικής μας υπηρεσίας.

Όσο για τον σχεδιασμό που παρουσιάσαμε, την πράσινη διαδρομή από Τζανακάκη μέχρι Σκαλίδη που περιλαμβάνει και ποδηλατόδρομο, θα θέλαμε να θυμηθούν πότε κάποια Δημοτική αρχή στο παρελθόν, ασχολήθηκε όπως εμείς με βελτίωση της κινητικότητας στην πόλη και την δημιουργία ποδηλατοδρόμων. 

Έχουμε εξηγήσει επανειλημμένως με τους μηχανικούς του Δήμου, τους λόγους που αυτή η ποδηλατική διαδρομή συνεχίζεται προς τα δυτικά μέσω της οδού Μουσούρων, είτε μέσω της οδού Χάληδων, ώστε να συναντήσουν την Πειραιώς. Το τμήμα δε της Πειραιώς που προτείνουν για διασύνδεση με Σκαλίδη, δεν μπορεί να συνδεθεί για τεχνικούς λόγους. Η Πειραιώς δεν διαθέτει το κατάλληλο πλάτος, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, για την συμπλήρωση του υφιστάμενου ποδηλατοδρόμου .

Η φιλική προς το ποδήλατο πολιτική της παρούσας Δημοτικής Αρχής, αποδεικνύεται με πολλούς ακόμα τρόπους.

  • Από την διαδρομή για πεζούς και ποδήλατα που θα ξεκινάει από την γέφυρα Κλαδισού- πάρκου Αγίων Αποστόλων, την οποία έχουμε σχεδιάσει και βρίσκεται στην χρονοβόρο φάση των εγκρίσεων από τις υπηρεσίες του κράτους.
  • Από τον παραλιακό της Νέας Χώρας, όπου έχει προτεραιότητα ο ποδηλάτης έναντι των άλλων οχημάτων και που θα διασυνδεθεί με το πάρκο των Αγίων Αποστόλων,
  • Από την εγκατάσταση των κοινόχρηστων ποδηλάτων.

Η σύγκριση με την πόλη του Ρεθύμνου είναι επίσης ατυχής, γιατί η διαδικασία αναπλάσεων εκεί, έχει ξεκινήσει πριν τουλάχιστον 16 χρόνια και οι ποδηλατόδρομοι ενσωματώθηκαν στον σχεδιασμό πριν 12 χρόνια.

Εμείς να υπενθυμίσουμε ότι είμαστε μία Δημοτική Αρχή που ακόμα δεν έχει συμπληρώσει 4 χρόνια και ήδη από την πρώτη μας θητεια, έχουμε κάνει μεγάλα βήματα και μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα διαθέτουμε τους πρώτους ποδηλατόδρομους και φαρδιά πεζοδρόμια τα οποία θα επεκταθούν σε όλο το κέντρο στην συνέχεια.

Σε κάθε περίπτωση, προτιμάμε να επικρινόμαστε για πράγματα και δράσεις που κάνουμε παρά για κάτι που δεν κάνουμε.

Απάντηση στην…απάντηση του δημάρχου Χανίων από τους ΠοδηΛάτρεις

Με νέα ανακοίνωσή τους οι ΠοδηΛάτρεις αντέκρουσαν τους ισχυρισμούς του δημάρχου για τις παρεμβάσεις σε σχέση με τα ποδήλατα και τονίζουν τις περιπτώσεις όπου οι εξαγγελίες δεν έγιναν πραγματικότητα.

Τέλος αναφέρουν ότι δεν υπάρχεςι προσωπική κόντρα με τον κ. Βάμβουκα αλλά όπως υπογραμμίζουν, «διεκδικούμε απλά το δικαίωμα στην ζωή και την σωματική ακεραιότητα όταν κυκλοφορούμε».

Αναλυτικά η απάντηση από τους ΠοδηΛάτρεις:

Οι ποδηΛάτρεις είναι μια συλλογικότητα που αγωνίζεται για τα δικαιώματα των πεζών και των ποδηλατών, κυρίως για το δικαίωμα στην ζωή και την σωματική ακεραιότητα όταν κυκλοφορούμε.

Δεν είμαστε αντίπαλοί σας, ούτε έχουμε προσωπική έχθρα, ούτε αντιπολιτευτική παράταξη είμαστε, οπότε μην μας απαντάτε γενικόλογα ότι «δεν γίνεται για τεχνικούς λόγους». Στην επιστολή μας εκθέσαμε κάποια προβλήματα με απόλυτα συγκεκριμένα στοιχεία.

Στην επιστολή μας εκθέσαμε κάποια προβλήματα με απόλυτα συγκεκριμένα στοιχεία. Ξανά:

  • Ανώνυμοι: Δεκατέσσερα χρόνια στα Χανιά, οι ποδηΛάτρεις δεν είναι ούτε άγνωστοι, ούτε ανώνυμοι. Θυμάστε που μας είχατε συναντήσει προεκλογικά στο χώρο συνάντησής μας; Αν μας ξεχάσατε, ευχαρίστως να σας συναντήσουμε εκ νέου.
  • Κανονισμοί: Μπράβο σας που είχατε «θάρρος να περάσετε κανονισμό». Όμως οι κανονισμοί που δεν τηρούνται δεν έχουν αντίκρυσμα. Πρόταση: Να επικεντρωθούν σε ωριαία βάση οι έλεγχοι πιλοτικά σε δύο τρία «χτυπητά» σημεία, όπως π.χ. στο συνεχιζόμενο αίσχος της Νταλιάνη και μόλις γίνει συνείδηση ότι θα υπάρχει επαναλαμβανόμενος έλεγχος και «φτιάξει το πράγμα» το επεκτείνετε σιγά σιγά.
  • Σκαλίδη: Ποιοί αόριστοι λόγοι δεν επιτρέπουν ποδηλατόδρομο στην οδό Σκαλίδη; Παραθέσαμε αριθμούς: Φάρδος της Σκαλίδη μέχρι την οδό Πειραιώς 13.62m – 14.13m. Φάρδος της Γιάνναρη: 13.05m – 13.80m. Γιατί δεν χωράει στην φαρδύτερη Σκαλίδη ό,τι χωράει στην Γιάνναρη; Τί δεν καταλαβαίνουμε;
  • Ζιγκ Ζάγκ: Οι μηχανικοί σας θα ξέρουν καλύτερα ότι οι οδηγίες του υπουργείου για τους ποδηλατόδρομους προτρέπουν στην συντομότερη χωρίς παρακάμψεις και χωρίς ανηφόρες διαδρομή (κεφ. 2.3.2.2). Την επιλογή του ζιγκ ζαγκ κατέβα Χάληδων, ανέβα Μουσούρων δεν θα την προτιμήσει κανείς. Αν χρησιμοποιούσατε ποδήλατο θα το γνωρίζατε κι εσείς!
  • Πειραιώς: Αντικρούουμε τους ισχυρισμούς σας: η ισχύουσα νομοθεσία (κεφ. 3.2.3 και σχήμα 3-10) μια χαρά επιτρέπει στο πλάτος της Πειραιώς ποδηλατόδρομο όμοιο με αυτόν που σχεδιάζεται στην Τζανακάκη. Άλλωστε έχετε σχεδιάσει χώρο στάθμευσης ΙΧ (2m πλάτος). Ο ποδηλατόδρομος του 1.5m δεν χωράει;
  • Φιλική πολιτική προς το ποδήλατο, ισχυρίζεστε ότι έχετε, αλλά στις αναπλάσεις της Αποκορώνου και της Περίδου δεν εντάξατε ποδηλατόδρομο και τώρα έχετε σωρεία παρκαρισμένων που φρακάρουν την κίνηση. Γιατί;;; Είμαστε βέβαιοι ότι κι εσείς συμμερίζεστε την αγωνία μας όσον αφορά τα τροχαία ατυχήματα και συμφωνείτε πως οι ποδηλατόδρομοι προσφέρουν κάποια προστασία.
  • Ρέθυμνο: Κύριε Δήμαρχε, οι ποδηΛάτρεις υπάρχουν από το 2004. Και ήδη από τότε, 14 χρόνια πριν, υπήρχαν οι πρώτοι ποδηλατόδρομοι στο Ρέθυμνο. Όπως γράφετε «ενσωματώθηκαν στον σχεδιασμό». Εδώ υπάρχει καν σχεδιασμός, έστω και τώρα; Μήπως τον ξεκινήσατε εσείς μόλις αναλάβατε, μιας και ήταν «πρώτη προτεραιότητα» σας το κυκλοφοριακό;;;;;; Τι ακριβώς περιμένετε τέσσερα χρόνια για την «πρώτη» προτεραιότητα;

Αναμένουμε με διάθεση εποικοδομητική τις συγκεκριμένες απαντήσεις και πρωτοβουλίες σας.

Πηγή


Πηγή: pancreta