Παρά τις συντονισμένες προσπάθειες των λιμενικών αρχών σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρίες απορρύπανσης και αντιρρυπαντικά σκάφη, η θαλάσσια ρύπανση δίχως προηγούμενο στη Σαλαμίνα μετά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», το οποίο είχε παραπάνω από 2.500 μετρικούς τόνους καυσίμων στις δεξαμενές του και σύμφωνα με πληροφορίες, ανήκει στον στόλο της εταιρείας FOS Petroleum, συμφερόντων της οικογένειας Κουντούρη με έδρα τον Πειραιά, είναι αναπόφευκτη, ενώ η εξάπλωση της θαλάσσιας ρύπανσης προς περιοχές του Πειραιά έχει αρχίσει να προκαλεί έντονες ανησυχίες.

Με τις εργασίες στεγανοποίησης του ναυαγίου, που είχε αποπλεύσει έμφορτο από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil, να έχουν πλέον ολοκληρωθεί, η ιδιωτική εταιρεία στην οποία έχουν ανατεθεί οι εργασίες απορρύπανσης κατέθεσε σχέδιο απάντλησης καυσίμων στη Λιμενική Αρχή Πειραιά, προκειμένου να αξιολογηθεί και στη συνέχεια να εκκινήσουν οι εργασίες απάντλησης του φορτίου του πλοίου.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, η απάντληση των καυσίμων από το δεξαμενόπλοιο θα κρατήσει αρκετές μέρες, καθώς η ποσότητα είναι πάρα πολύ μεγάλη και η επιχείρηση αρκετά δύσκολη
 
Στην περιοχή του ναυαγίου ενισχύονται τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής που επιχειρούν επί τόπου, ενώ στη Σαλαμίνα, κατόπιν συνεννόησης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την πλοιοκτήτρια εταιρία, έχουν σταλεί επιπλέον τρία βυτιοφόρα οχήματα, για να βοηθήσουν στην απορρύπανση των ακτών. Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου συνεχίζουν να επιχειρούν πλωτός γερανός, ρυμουλκό και παράκτια αντιρρυπαντικά σκάφη αναδόχου εταιρείας εργασιών απορρύπανσης.
Ωστόσο, οι ανησυχίες εντείνονται καθώς η οικολογική ζημιά δεν περιορίζεται στην Σαλαμίνα. Μεγάλα κομμάτια της πετρελαιοκηλίδας, παρασύρθηκαν από τους ανέμους (οι άνεμοι πνέουν βόρειοι έως και 4 μποφόρ από το απόγευμα της Τρίτης), προς τις ακτές της Πειραϊκής αλλά και της Φρεαττύδας, παρά τις προσπάθειες για περιορισμό της ρύπανσης. . «Δεν αποκλείεται με την αλλαγή των ανέμων, οι πετρελαιοκηλίδες να φτάσουν σε Φάληρο και Γλυφάδα», τονίζει ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Κωνσταντίνος Μαριδάκης.
 

Ζητούνται εξηγήσεις από την εταιρεία


Από την πλευρά του το Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης των Περιβαλλοντικών Ζημιών (ΣΥΓΑΠΕΖ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κάλεσε την πλοιοκτήτρια εταιρεία να καταθέσει εγγράφως στοιχεία για τις έως τώρα ενέργειές της, καθώς και χρονοδιάγραμμα ενεργειών, όπως και μέτρα απορρύπανσης της θαλάσσιας και παράκτιας περιοχής και μέτρα πρόληψης περαιτέρω περιβαλλοντικής ζημιάς.

Παράλληλα με τις ενέργειες του υπουργείου Ναυτιλίας, το ΣΥΓΑΠΕΖ θα καθορίσει επιπλέον τα κατάλληλα μέτρα αποκατάστασης του παράκτιου οικοσυστήματος. Την Τρίτη στην περιοχή βρέθηκε το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Δόμησης και Μεταλλείων όπου πραγματοποίησε αυτοψία.
 
Ενώ η εταιρεία ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ εξέδωσε ανακοίνωση που εκφράζει «την ειλικρινή λύπη της για την αδόκητη πρόκληση ναυαγίου»,  ενώ επισημαίνει ότι «σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον».
 
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της εταιρείας: 
 
Η εταιρεία ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, εκφράζει την ειλικρινή λύπη της για την αδόκητη πρόκληση ναυαγίου του Δ/Ξ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ και την εξ αυτού ακόλουθη μόλυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της παράκτιας περιοχής της Σαλαμίνας και δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράσταση μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειες μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης , να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει.
 
Ήδη η διαρροή από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, το οποίο θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία μας για τον σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλίσουμε ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.
 
Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον.
 
Όσον αφορά τα αίτια του ναυαγίου, παρόλο που αντιλαμβανόμαστε πλήρως την αγωνία όλων να μάθουν τι ακριβώς συνέβη, ενημερώνουμε ότι οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές/οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και μόνο όταν ολοκληρωθούν, θα είμαστε σε θέση να τα γνωρίζουμε.
 
Έως τότε, το μόνο για το οποίο ως πλοιοκτήτρια μπορούμε να διαβεβαιώσουμε είναι ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί.
 
Επομένως κάθε «υποψία» που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της.
 
Θα επανέλθουμε με νεώτερη ενημέρωση
 
Εκ της διευθύνσεως
 
Ανακοίνωση εξέδωσε το βράδυ της Τρίτης και η δημοτική αρχή Πειραιά και σύμφωνα με αυτή ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, από την πρώτη στιγμή που ενημερώθηκε ότι η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε στη θαλάσσια περιοχή της Σαλαμίνας κατευθύνεται προς την Πειραϊκή, επικοινώνησε με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη και τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Σταμάτη Ράπτη, προκειμένου να ζητήσει να γίνουν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες, καθώς ο Δήμος Πειραιά δεν έχει αρμοδιότητα παρέμβασης. Από το πρωί της Τετάρτης πραγματοποιείται στο υπουργείο Ναυτιλίας έκτακτη ευρεία σύσκεψη με την παρουσία της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσία του υπουργείου, του Γιώργου Γαβρίλη και του Γιάννη Μώραλη.
 

Πηγή: pancreta