Σε περιπέτειες μπήκε με τους Ρεθεμνιώτες ο Προκόπης Παυλόπουλος καθώς ενεπλάκη στη διαχρονική διαμάχη για το όνομα του πυρπολητή του Αρκαδίου. Κατά την τελετή αναγόρευσής του σε επίτιμο δημότη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε «στους πυρπολητές Γιαμπουδάκη και Σκουλά» προκαλώντας αναταραχή στην αίθουσα. Διορθωτική δήλωση εστάλη από την Προεδρία της Δημοκρατίας.

Συγκεκριμένα, στην αρχική του ομιλία, σχετικά με το ηρωικό γεγονός του ολοκαυτώματος του Αρκαδίου ο κ. Παυλόπουλος ανέφερε:

...εξαντλημένοι, και με βέβαιη την αιχμαλωσία και όλες τις συνακόλουθες ατιμώσεις, ο Κωνσταντίνος Γιαμπουδάκης από το χωριό Άδελε του Ρεθύμνου και ο γαριβαλδινός επαναστάτης, Εμμανουήλ Σκουλάς, από τ’ Ανώγεια του Ρεθύμνου, κλείνονται μαζί με άλλους πολεμιστές και γυναικόπαιδα στην πυριτιδαποθήκη. Η πυροδότηση των βαρελιών με το μπαρούτι προκάλεσε την καταστροφή της Μονής και τον θάνατο σχεδόν όλων των Ελλήνων που ευρίσκοντο στην Μονή –πλην ενός μοναχού και τριάντα περίπου γυναικοπαίδων- αλλά και περίπου τριών χιλιάδων Τούρκων.

Αμέσως προκλήθηκε αναταραχή στην αίθουσα ενώ μετά το πέρας της εκδήλωσης και κάποιοι Ρεθεμνιώτες μίλησαν για προσβολή απέναντι στον Δήμο που τιμούσε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ενώ έγινε λόγος ακόμα και για συλλογή υπογραφών ώστε να ανακληθεί η απόφαση περί ανακήρυξης του Προκόπη Παυλόπουλου σε Επίτιμο Δημότη Ρεθύμνου.

Ανασκευασμένη την ομιλία έστειλε αργά το βράδυ η Προεδρία της Δημοκρατίας, σβήνοντας τα επίμαχα ονόματα από το επίσημο κείμενο. Σε σχετικό ενημερωτικό σημείωμα του προϊσταμένου του γραφείου Τύπου της Προεδρίας Δημοκρατίας Κώστα Μελισσόπουλου αναφέρεται πως  το νέο κείμενο «αποδίδει, κατά λέξη, την αντιφώνηση του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά την ανακήρυξή του ως Επίτιμου Δημότη του Δήμου Ρεθύμνης, καθώς και τις απόψεις του για το Ολοκαύτωμα της Μονής Αρκαδίου. Οτιδήποτε άλλο προστέθηκε στην προφορική ομιλία, έχει απαλειφθεί».

Το όνομα του πυρπολητή του Αρκαδίου προκαλεί χρόνιες τριβές μεταξύ Ρεθύμνου και Ανωγείων καθώς υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις για το σε ποιον ανήκε η πρωτοβουλία της ηρωικής εθελοθυσίας. Ωστόσο, η θυσία των κρητικών πατριωτών αποτελεί συλλογική ιστορική παρακαταθήκη και μια λαμπρή σελίδα στην ιστορία της Κρήτης η οποία για τους σύγχρονους Κρητικούς δεν επισκιάζεται από τοπικιστικές αντιπαραθέσεις. 

πηγή


Πηγή: pancreta