Ζητούν εξεταστικά κέντρα για τα ειδικά μαθήματα στην Κρήτη - Ειδήσεις Pancreta
Επιστολή προς τον πρωθυπουργό και το Υπουργείο Παιδείας ζητώντας να υπάρξει μέριμνα για εξεταστικά κέντρα στην περιφέρεια της Κρήτης, και όχι μόνο στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη, απέστειλε η Πρωτοβουλία «Τα Ειδικά μαθήματα δεν είναι πολυτέλεια. Είναι επιλογή ζωής».

Η Πρωτοβουλία ζητά να δοθεί τέλος «στην άνιση και άδικη μεταχείριση των μαθητών της περιφέρειας Κρήτης που αναγκάζονται να ταξιδέψουν στην Αθήνα για να συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στα Ειδικά Μαθήματα (Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, Ξένες Γλώσσες και Μουσικά Μαθήματα).

«H συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων δεν είναι πολυτέλεια», αναφέρουν σε σχετικό κείμενο, «είναι ανάγκη και επιλογής ζωής των μαθητών. Συνδέεται με θεμελιώδη συνταγματικά δικαιώματα: το δικαίωμα στην μόρφωση, την επιλογή των σπουδών και του επαγγέλματος και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας», αναφέρει η Πρωτοβουλία.

Στην επιστολή τονίζονται όλοι εκείνοι οι λόγοι που επιβάλλουν τη δημιουργία εξεταστικών κέντρων για τα ειδικά μαθήματα στην Κρήτη (και στην επαρχία γενικότερα), επισημαίνοντας τις αποφάσεις από μια σειρά φορέων, συλλόγων και δημοτικών συμβουλίων της Κρήτης, οι οποίοι επίσης υποστηρίζουν αυτό το αίτημα.

Αναλυτικά η επιστολή:

«Λίγες μέρες πριν την ανακοίνωση των εξεταστικών κέντρων των ειδικών μαθημάτων, είναι επείγουσα ανάγκη να προστατευτεί το δικαίωμα όλων των μαθητών, των μαθητών της Κρήτης, των Νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών,για ισότιμη και ασφαλή συμμετοχή στις ιδιαιτέρα απαιτητικές, βαθμολογικά και εκπαιδευτικά, Πανελλαδικές Εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων και να προστατευτεί η υγεία και η ζωή των οικογενειών τους.

Σας καλούμε να συμβάλετε έμπρακτα στην επίλυση του αδιεξόδου που έχει δημιουργηθεί από τη μέχρι σήμερα αδυναμία του Υπουργείου Παιδείας, να ανταποκριθεί στο δίκαιο αυτό αίτημα.Αναφερόμαστε στην ανεξήγητη με επιστημονικούς, παιδαγωγικούς, οργανωτικούς, τεχνολογικούς και οικονομικούς όρους εμμονή των Κεντρικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, να ορίζουν ως εξεταστικά Κέντρα των Ειδικών Μαθημάτων (Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, Ξένες Γλώσσες, Μουσικά Μαθήματα) των Πανελλαδικών Εξετάσεων, Λύκεια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ πολλά από αυτά τα εξεταστικά κέντρα προορίζονται αποκλειστικά για την εξέταση των μαθητών της περιφέρειας. Το αίτημα αυτό αφορά περίπου 500 μαθητές της περιφέρειας Κρήτης, ενώ για την υπόλοιπη χώρα κατέχει τα σχετικά στοιχεία το Υπουργείο Παιδείας.

Εύκολα αποδεικνύεται ότι η άρνηση του υπουργείου Παιδείας να ιδρύσει εξεταστικά κέντρα για τα ειδικά μαθήματα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και ιδίως στην Κρήτη, τα Νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές, σύμφωνα και με όσα δήλωσε στις 5/6/2020 στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη είναι λανθασμένη και άδικη διότι:

Βασίζεται σε εσφαλμένες απόψεις και αναληθή δεδομένα και απηχεί παρωχημένες και αβάσιμες αντιλήψεις σε σχέση με:

  1. τις απαιτήσεις και τεχνικές δυσκολίες που θέτει η εξέταση των Ειδικών Μαθημάτων και ιδίως του Γραμμικού και του Ελευθέρου Σχεδίου,
  2. τον εξοπλισμό των διαθέσιμων εξεταστικών κέντρων σε Αθήνα και Περιφέρεια,
  3. την  εξειδίκευση του διαθέσιμου προσωπικού του υπουργείου Παιδείας  στις κεντρικές υπηρεσίες,  τις περιφερειακές και τις τοπικές διευθύνσεις,
  4. τις διαθέσιμες κτηριακές εγκαταστάσεις, τις ψηφιακές και τηλεπικοινωνιακές υποδομές που έχει στη διάθεση το υπουργείο Παιδείας σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο,
  5. τη διαφοροποίηση του διαθέσιμου εκπαιδευτικού προσωπικού της Αθήνας, από αυτό της περιφέρειας από άποψη ικανοτήτων και εξειδίκευσης που συμμετέχει στην διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων και στελεχώνει τα εξεταστικά κέντρα δηλαδή τα μέλη των επιτροπών, τους επιτηρητές κ.α.

Υποστηρίζει εσφαλμένα την άποψη ότι οι εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων «λειτουργούν» και θα «λειτουργήσουν και φέτος».Η θέση αυτή στην ουσία αρνείται την επανεξέταση και αξιολόγηση μιας αναχρονιστικής διοικητικής πρακτικής, που εδραιώθηκε πολλές δεκαετίες πριν, αλλά σήμερα βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση:

  1. Με τον σύγχρονο εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας και το ρόλο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της περιφέρειας, όλων των βαθμίδων, στην επιστημονική και πνευματική ζωή του τόπου καθώς και την πρόοδο που έχουν πραγματοποιήσει οι τοπικές κοινωνίες σε όλα τα επίπεδα και τους τομείς  τις τελευταίες δεκαετίες.
  2. Την τεχνογνωσία και τους πόρους που διαθέτει το υπουργείο Παιδείας και οφείλει να αξιοποιεί για τη βελτίωση των υπηρεσιών που προσφέρει στους πολίτες και ιδίως τους μαθητές.
  3. Τον εκσυγχρονισμό του θεσμού των  Πανελλαδικών Εξετάσεων και την εξέταση 10 μαθημάτων των Γενικών Λυκείων και περίπου 25 των Επαγγελματικών Λυκείων αλλά και του Ειδικού Μαθήματος των Αγγλικών σε τοπικό επίπεδο, πολλά χρόνια τώρα.

Υποστηρίζει τη διαιώνιση μιας διοικητικής πρακτικής που δεν έχει αξιολογηθεί εδώ και δεκαετίες και δεν ανταποκρίνεται πλέον στο βασικό της στόχο: να εξασφαλίσει τη δίκαιη και ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και να παρέχει ένα υψηλό επίπεδο υπηρεσιών αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και τους πόρους που διαθέτει σήμερα το Υπουργείο Παιδείας.

Είναι ευρύτερα γνωστό ότι η άποψη πως οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων, που επιβάλλουν τη μετακίνηση χιλιάδων μαθητών και των συνοδών τους στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, «λειτουργούν» προς όφελος των μαθητών διαστρεβλώνει την πραγματικότητα και έρχεται σε αντίθεση με την εμπειρία χιλιάδων ανθρώπων. Επιπλέον,αποκρύπτει ή υποβαθμίζει τις επίσημες θέσεις της επιστημονικής και εκπαιδευτικής κοινότητας, τις επώνυμες καταγγελίες, τις αναφορές και τις ερωτήσεις στην Βουλή, φέτος αλλά και τα προηγούμενα χρόνια.  Όλα πιστοποιούν ότι οι εξετάσεις αυτές έχουν αρνητικές επιπτώσεις στις επιδόσεις των μαθητών της περιφέρειας και χαρακτηρίζονται ως  μαρτύριο, ένας Γολγοθάς για τα παιδιά της Κρήτης, των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών. Ειδικότερα η άποψη ότι οι εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων «λειτουργούν» για τους μαθητές τις περιφέρειας  παραβλέπει τα παρακάτω:

  1. Πολλά παιδιά από την περιφέρεια δεν καταφέρνουν να φτάσουν ποτέ στα εξεταστικά κέντρα, τα Λύκεια των Αθηνών, όπου τους επιβάλλεται να εξετάζονται. Επώνυμες μαρτυρίες μιλάνε για πολλά άδεια θρανία στα εξεταστικά  κέντρα της Αθήνας. Για την απουσία πολλών παιδιών από τα εξεταστικά κέντρα που υποτίθεται ότι στήνονται και λειτουργούν αποκλειστικά για τη δική τους εξέταση αλλά εδρεύουν στην Αθήνα!
  2. Σε πλήρη αντίθεση με κάθε δόκιμη ψυχοπαιδαγωγική πρακτική, και χωρίς να υπάρχει ουσιαστικά κανένας λόγος, οι μαθητές της περιφέρειας απομακρύνονται τις κρίσιμες πριν τις εξετάσεις ημέρες από το οικείο οικογενειακό και φιλικό τους περιβάλλον, υποχρεώνονται να διακόψουν τη μελέτη και την προετοιμασία τους, για να πραγματοποιήσουν ένα πολυήμερο και στρεσογόνο ταξίδι. Ιδίως φέτος η ψυχολογική επιβάρυνση των υποψηφίων είναι ακόμα μεγαλύτερη, καθώς αυτή η μετακίνηση συνδέεται άμεσα και επιτείνει την οικονομική πίεση και την απειλή για την υγεία ακόμα και την ζωή αγαπημένων τους προσώπων που βιώνουν πολλές οικογένειες.
  3. Η εμπειρία των προηγούμενων ετών αποδεικνύει ότι οι υποψήφιοι της επαρχίας φτάνουν στα εξεταστικά κέντρα καταπονημένοι και ιδιαίτερα αγχωμένοι από το ταξίδι, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται αρνητικά οι αποδόσεις τους.
  4. Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στις ιδιαίτερα απαιτητικές εξάωρες εξετάσεις του Γραμμικού και του Ελεύθερου Σχεδίου και στις εξετάσεις των Μουσικών Μαθημάτων,τα λάθη που ενδέχεται να κάνει ο υποψήφιος, δεν επιδέχονται διόρθωση ή διαγραφή, σε αντίθεση ίσως με τα υπόλοιπα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το αυξημένο άγχος, το χέρι που τρέμει, μπορεί να κοστίσει στους μαθητές την εισαγωγή στο Τμήμα ή τη Σχολή που έχουν επιλέξει. Να ανατρέψει όνειρα και σχέδια μιας ζωής, την απαιτητική προετοιμασία ετών.

Είναι κοινός τόπος και εμπειρία όλων των γονιών, των εκπαιδευτικών, των επιστημόνων,  των πανεπιστημιακών δασκάλων ότι οι εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων που διενεργούνται μόνο στην «πρωτεύουσα» και την «συμπρωτεύουσα», αποτυγχάνουν να υπηρετήσουν  σήμερα το μοναδικό θεμιτό τους στόχο που είναι η δίκαιη και ισότιμη εξέταση όλων των μαθητών.

Λέμε λοιπόν, με όλη τη δύναμη που μας δίνει το δίκαιο αίτημα μας ότι, αντίθετα με όσα ισχυρίζονται κάποιοι και αναπαράγονται στη Βουλή,οι εξετάσεις αυτές δεν «λειτουργούν».  Δεν λειτούργησαν ποτέ σε όφελος όλων των μαθητών.  Θέτουν αντισυνταγματικούς φραγμούς και εμπόδια και εισάγουν ανεπίτρεπτες διακρίσεις σε βάρος των μαθητών της περιφέρειας και ιδίως της Κρήτης, των Νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών.Επιπλέον πλήθος ανθρώπων και φορέων προειδοποιεί ότι τα προβλήματα που αναφέραμε παραπάνω θα πάρουνε φέτος δραματικές διαστάσεις, λόγων και των επιπτώσεων της πανδημίας.

Απευθυνόμενοι σε κάθε αρμόδιο πολιτικό και υπηρεσιακό παράγοντα επισημαίνουμε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι «αθροίσεις σε χοντρά λογιστικά βιβλία», όπως θα έλεγαν οι ποιητές μας.Αφορούν τους νέους ανθρώπους αυτής της χώρας. Το μέλλον τους. Οι εξετάσεις αυτές έχουν στην ουσία αποτύχει αν πραγματοποιηθούν σε μισοάδεια εξεταστικά κέντρα και αν,ακόμα και εκείνοι οι μαθητές της περιφέρειες που κατορθώσουν τελικά να εξεταστούν,αδικηθούν και φέτος, όπως έγινε και τις προηγούμενες χρονιές.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις οφείλουν να είναι ισότιμες, δίκαιες και ασφαλείς για όλους τους μαθητές. Ιδίως όταν αυτό δεν προκαλεί καμία απολύτως «αναστάτωση» στις υπηρεσίες, που έχουν στην διάθεσή τους όλα τα τεχνικά και οργανωτικά μέσα για την ικανοποίηση ενός τόσο δίκαιου και απλού στην υλοποίησή του αιτήματος. Ενός αιτήματος δεν έχει κανένα πρόσθετο κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο.

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,

Αξιότιμες Κυρίες, Αξιότιμοι Κύριοι,

Σας καλούμε εσάς καθώς και όλα τα αρμόδια πρόσωπα, οργανισμούς και φορείς να μεριμνήσετε για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων όλων μαθητών στην ισότητα, την παιδεία, την ελεύθερη επιλογή σπουδών και επαγγέλματος και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας τους.

Λαμβάνοντας άμεσα μέτρα από φέτος για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων. Συνυπολογίζοντας τις επιπτώσεις της πανδημίας, αλλά και την συνταγματική αρχή της ισότητας,  που επιβάλλει να λαμβάνονται υπόψη και να αντισταθμίζονται οι πολύ μεγαλύτερες δυσκολίες και κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι μαθητές της Κρήτης και των απομακρυσμένων περιοχών.Περιοχές με ιδιαίτερες συγκοινωνιακές ανάγκες, που συχνά δεν διαθέτουν καν οδική σύνδεση με τα εξεταστικά κέντρα.

Ειδικότερα σας καλούμε να μεριμνήσετε για τον ορισμό εξεταστικών κέντρων για όλα τα Ειδικά Μαθήματα, εντός της περιφέρειας Κρήτης και όπου αλλού απαιτείται, εφαρμόζοντας ορθά τις υφιστάμενες διατάξεις και ειδικότερα την παράγραφο 1 του άρθρου 6 της Υπουργικής Απόφασης Φ.253/128314/Β6/2002  που προβλέπει ότι: «Ανάλογα με τον αριθμό υποψηφίων σε κάθε ειδικό μάθημα μπορεί να ορίζονται εξεταστικά κέντρα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας». Ώστε να εξασφαλιστεί για όλους τους μαθητές και ιδίως για τους μαθητές της Κρήτης και των απομακρυσμένων περιοχών μια ισότιμη, δίκαιη και ασφαλής συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις».

«Το αίτημα μας για αποκέντρωση των εξετάσεων των ειδικών μαθημάτων και ειδικότερα τη δημιουργία εξεταστικών κέντρων για ΟΛΑ τα ειδικά μαθήματα στην Κρήτη υποστηρίζουν με ομόφωνες αποφάσεις και ανακοινώσεις οι παρακάτω οργανισμοί και φορείς:

  • Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου
  • Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης
  • Περιφέρεια Κρήτης
  • Ολομέλεια των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου  του Περιφερειακού Κέντρου Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού  Κρήτης.
  • Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων
  • Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Χανίων
  • Δικηγορικός Σύλλογος Χανίων
  • Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Χανίων
  • Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ όλης της χώρας
  • Σύνδεσμος Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης
  • Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Γερμανικής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης
  • Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων
  • Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών, Ελλάδας
  • Ομοσπονδία Ενώσεων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της Περιφέρειας Κρήτης
  • Πανελλήνια Ένωση Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων
  • Ενώσεις Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, Χανίων, Ρεθύμνου, Ιεράπετρας, Αγίου Νικολάου, Σητείας,  Δήμου Μυτιλήνης
  • Σύλλογος Εργαζομένων του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων

Ζητούμε επίσης να λάβετε υπόψη τις παρακάτω δημοκρατικές αποφάσεις και δημόσιες ανακοινώσεις:

  • Τη ραδιοφωνική συνέντευξη του Μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου κ.κ. Δαμασκηνού
  • Επιστολή Αντιπεριφερειάρχη Κρήτης Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης, Απασχόλησης και Νέας Γενιάς προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη Συγκρότηση και Λειτουργία Εξεταστικού Κέντρου Ειδικών Μαθημάτων στην Κρήτη
  • Το ομόφωνο ψήφισμα  του Δημοτικού Συμβούλιου του Δήμου Χανίων
  • Τη δημόσια δήλωση του  Προέδρου της Επιτροπής Πανελλαδικών Εξετάσεων στο νομό Χανίων Μανώλη Παπαδάκη
  • Των επιστημονικών συλλόγων
  • Δικηγορικός Σύλλογος Χανίων
  • Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Χανίων

Των γονιών:

  • Το  Υπόμνημα της Ανώτατης Συνομοσπονδίας, Γονέων Μαθητών, Ελλάδας (Α.Σ.Γ.Μ.Ε.)
  • Το αίτημα της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων
  • Το Υπόμνημα της Ομοσπονδίας Ενώσεων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων  Περιφέρειας Κρήτης
  • Την ανακοίνωση των Ενώσεων Γονέων  δήμου Ιεράπετρας, δήμου Αγίου Νικολάου, δήμου Σητείας
  • Την απόφαση του Συλλόγου Γονέων του Μουσικού Σχολείου Χανίων
  • Την απόφαση  Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Μυτιλήνης

Των εκπαιδευτικών:

  • Το ομόφωνο ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης των προέδρων των ΕΛΜΕ
  • Το Ψήφισμα Συνδέσμου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης – Ελλάδα
  • Το Αίτημα Πανελλήνια Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης
  • Το Αίτημα της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων για Εξέταση των υποψηφίων μαθητών/τριών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων σε τοπικό επίπεδο
  • Την απόφαση του συλλόγου διδασκόντων του ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου

Των εργαζομένων:

  • Σύλλογος  Εργαζομένων του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων.

Tέλος ζητούμε να λάβετε υπόψη τις παρεμβάσεις βουλευτών της Βουλής.

Πηγή


Πηγή: pancreta.gr