Δύο ρεμπέτισσες τραγουδούν και χορεύουν στη σκηνή - Ειδήσεις Pancreta

Θρυλικές μορφές του ελληνικού πενταγράμμου, η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου και η Μαρίκα Παπαγκίκα «ζωντανεύουν» μέσα από τις παραστάσεις των Πέτρου Ζούλια και Παντελή Δεντάκη στο Θέατρο Χώρα και στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, αντιστοίχως. Της Χριστίνας Φαραζή

«Ρίχ’ τε στο γυαλί φαρμάκι, μονορούφι να το πιω, είναι ο πόνος μου μεγάλος κι η φουρτούνα που περνώ», έγραφε η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, ενώ η Μαρίκα Παπαγκίκα τραγουδούσε στο «Σμυρνέικο μινόρε» το 1918 στη Νέα Υόρκη: «Αν μ αγαπάς κι είν’ όνειρο, ποτέ να μην ξυπνήσω, μες τη γλυκιά τη χαραυγή Θέε μου ας ξεψυχήσω».

Οι στίχοι του πόνου και της «λευτεριάς» της Παπαγιαννοπούλου και τα ρεμπέτικα και οι αμανέδες της Παπαγκίκου του καφέ αμάν ακούγονται και πάλι…


Η ζωή και το έργο των δύο αυτών εμβληματικών γυναικείων προσωπικοτήτων – καλλιτεχνών, που σημάδεψαν ανεξίτηλα την ιστορία του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού και του ρεμπέτικου, αναβιώνουν στο θεατρικό σανίδι μέσα από δύο παραστάσεις της αθηναϊκής σκηνής.

Η μία εκ των δύο, η επιτυχημένη «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» παρουσιάζεται αυτή την περίοδο στο Θέατρο Χώρα, με την Νένα Μεντή να μονολογεί υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Πέτρου Ζούλια.

Η δεύτερη με τίτλο«Marika’s» αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις 26 Μαρτίου στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σε κείμενο του Νίκου Σταματιάδη και σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη με την Ελίτα Κουνάδη στον ομώνυμο ρόλο και τους Γιώργο Μακρή και Αντώνη Φραγκάκη στο πλευρό της.

«Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου»: Η Νένα Μεντή ερμηνεύει για ακόμη μία φορά το θεατρικό ρόλο που την στιγμάτισε, ενσαρκώνοντας την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου (1893 - 7 Ιανουαρίου 1972), από τις σημαντικότερες στιχουργούς του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού, που γεννήθηκε στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας και αναγκάστηκε να έλθει στην Ελλάδα μετά την μικρασιατική καταστροφή. Ξεκίνησε να γράφει στίχους το 1948, εξαναγκαζόμενη από το προσωπικό της πάθος, την χαρτοπαιξία, τροφοδοτώντας με αυτό τον τρόπο, έναντι ευτελούς οικονομικής αμοιβής, όλους τους επώνυμους συνθέτες της εποχής της με αριστουργηματικά τραγούδια.

Υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Πέτρου Ζούλια, η Μεντή διηγείται την πολυτάραχη ζωή της, συνομιλώντας με τα επτά πρόσωπα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη ζωή της και το έργο της σαν στιχουργού: τη Μαρίκα Κοτοπούλη, τον σύζυγό της, Γιώργο, τη Μαίρη την κόρη της, τον Τσιτσάνη, το Χιώτη, τη εγγονή της, Ρέα και τη μητέρα της, Μαριόγκα.

Μέσα από την ιστορία της, ξεδιπλώνεται όλη η νεότερη ιστορία της Ελλάδας, αλλά και η σύγχρονη ιστορία του λαϊκού τραγουδιού. Η ιστορία της Ευτυχίας συναντά την εθνική τραγωδία μιας χαμένης πατρίδας, της Μικράς Ασίας, περνά από την εποχή των μπουλουκιών και της αθηναϊκής επιθεώρησης για να φτάσει ως τα καταγώγια του ρεμπέτικου και την άνθιση του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού. (Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00 στο Θέατρο Χώρα)

«Marika`s»: Υπήρξε η σπουδαιότερη ελληνική φωνή της Αμερικής των αρχών του 20ού αιώνα, καθώς μεσουράνησε τη χρυσή δεκαετία, πριν το κραχ του 1929, καταφέρνοντας με τις μοναδικές ερμηνείες της, να περάσει μέσα από τα τραγούδια της, ψηφίδες του ελληνικού πολιτισμού στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και να καταξιωθεί ως κορυφαία τραγουδίστρια.

H Μαρίκα Παπαγκίγκα (1 Σεπτεμβρίου 1890 - 2 Οκτωβρίου 1943)  γεννήθηκε στην Κω. Στις αρχές του 20ου αιώνα βρέθηκε κατά πάσα πιθανότητα στη Σμύρνη και το 1913-14 στην Αλεξάνδρεια όπου και έκανε τα πρώτα της βήματα στη δισκογραφία. Το 1915 διέσχισε τον Ατλαντικό μαζί με τον σύζυγο της, Κώστα Παπαγκίκα, μουσικό, και 40 δολάρια στην τσέπη. Όπως και τόσοι Έλληνες μετανάστες εκείνη την εποχή, ονειρευόταν μια καλύτερη ζωή στον Νέο Κόσμο. Όπως ακριβώς και τόσες χιλιάδες μετανάστες σήμερα. Το 1918 υπέγραψε το πρώτο της συμβόλαιο και τα επόμενα χρόνια μεσουράνησε κι έγινε η ίσως πιο αγαπημένη τραγουδίστρια των Ελλήνων της Αμερικής δισκογραφώντας στις δυο μεγαλύτερες εταιρείες της εποχής, Columbia και Victor Records.

Το 1925 άνοιξε με τον άντρα της το περίφημο Marika’s, το διασημότερο μαγαζί Ελλήνων μεταναστών με ζωντανή μουσική, στο οποίο επένδυσαν όλες τις οικονομίες τους από τις περιοδείες και τις πωλήσεις των δίσκων. Η οικονομική κατάρρευση που ακολούθησε το κραχ του ’29, τους σάρωσε μαζί με τόσους άλλους. Η Μαρίκα πέθανε στο σπίτι της, στη Νέα Υόρκη, το 1943.

Η ζωή της Μαρίκας Παπαγκίγκα γίνεται παράσταση από τον Παντελή Δεντάκη, με αφορμή το έργο του Σταματιάδη, με την υπόθεσή του να αφορά τρία πρόσωπα: τη Μαρίκα, στη Νέα Υόρκη του 1930, που πρέπει να ξεκινήσει πάλι από το μηδέν, προσπαθώντας να περισώσει ό,τι μπορεί μετά το κραχ, τον Ευδοξία, τον πιστό της βοηθό, παρατηρητή και συνοδοιπόρο και τον Μάρκο, που μεταναστεύει στη Νέα Υόρκη το 2015  –εκατό χρόνια μετά τη Μαρίκα– με την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής.

Ακολουθώντας τα ίχνη μιας πραγματικής ιστορίας, οι τρεις ήρωες σε μια σκληρή εποχή όπως η σημερινή, θα αναζητήσουν τις χαραμάδες που θα φωτίσουν τις δικές τους ζωές. Όταν ο Μάρκος, σύγχρονος μετανάστης στη Νέα Υόρκη, θα συναντήσει απρόσμενα τη Μαρίκα Παπαγκίκα, την εποχή του κραχ του ‘29, θα καταφέρει να βρει ξανά κουράγιο, να μην τα παρατήσει, να μην καταποντιστεί, και ταυτοχρόνως να επαναφέρει τη Μαρίκα και την ιστορία της. (από 26 Μαρτίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου – Κάτω Χώρος)


Πηγή: klik.gr