Η Τυνησία κρατάει ψηλά το κεφάλι. Κι ας χτυπιέται συνεχώς από τους τρομοκράτες ισλαμιστές. Δεν είναι απλώς η μόνη από τις χώρες της «αραβικής άνοιξης» που έχει δημοκρατία. Εξακολουθεί να προστατεύει την ελευθερία της έκφρασης με πείσμα, φιλοξενώντας ακόμα και ταινίες που το γειτονικό της Μαρόκο έχει απαγορεύσει και κυνηγήσει ανηλεώς τους δημιουργούς τους.

Με άλλα λόγια, το 26ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Καρχηδόνας (21-28 Νοεμβρίου), από τα μεγαλύτερα στον αραβικό κόσμο, τόλμησε και πρόβαλε πριν από λίγες μέρες την περιβόητη πια ταινία «Much Loved» του Μαροκινού Ναμπίλ Αγιούς, που έχει θέμα την πορνεία στη χώρα του. Από την πρώτη στιγμή ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων.

Οταν έκανε τον Μάιο την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ των Κανών, αμέσως στο Μαρόκο οι φανατικοί έπιασαν δουλειά, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να την απαγορέψει άρον άρον χωρίς να την έχει δει κανένας -λίγα στιγμιότυπα μόνο διέρρευσαν στο διαδίκτυο- επειδή αμαυρώνει τη φήμη της χώρας.

Και ο υπουργός Επικοινωνιών Μουσταφά Ελ Καλφί δήλωσε: «Η ταινία υποσκάπτει τις ηθικές αρχές και την αξιοπρέπεια των γυναικών του Μαρόκου και είναι μια ξεδιάντροπη επίθεση στην εικόνα του βασιλείου μας».

Αρχισε αμέσως ο πανικός. Ο Ναμπίλ Αγιούς και το καστ δέχτηκαν απειλές για τη ζωή τους, μια ομάδα πίεσης του έκανε μήνυση και τον έσυρε στα δικαστήρια, ενώ ο ηθοποιός Γιουσεφ Ελ-Ιντρίσι γλίτωσε στο τσακ από επίθεση αγριεμένης ομάδας με μαχαίρι, επειδή παίζει έναν πλούσιο Μαροκινό που πηγαίνει με πόρνες. Τη χειρότερη εμπειρία όμως είχε η πρωταγωνίστρια Λούμπνα Αμπιντάρ, η σταρ της ταινίας.

Η Λούμπνα Αμπιντάρ στην ταινία και κάτω μετά από ξυλοδαρμόΣτις αρχές Νοεμβρίου η όμορφη ηθοποιός έπεσε θύμα ξυλοδαρμού περπατώντας στην Καζαμπλάνκα και όταν κατέφυγε στην αστυνομία και το νοσοκομείο την έδιωξαν. Ετσι υποστήριξε τουλάχιστον η ίδια και για να αποδείξει ότι λέει αλήθεια ανέβασε στο facebook φωτογραφίες της με το πρόσωπο και το σώμα της ματωμένο και μελανιασμένο.

Και σε ένα βίντεο κατήγγειλε: «Πήγα στη μέση της νύχτας στο κεντρικό αστυνομικό τμήμα της Καζαμπλάνκα και με υποδέχτηκαν με γέλια. Ενας αξιωματικός μού είπε: “Επιτέλους Αμπιντάρ, σε έδειραν”». Η αστυνομία τη διέψευσε. Η ηθοποιός πάντως αναγκάστηκε να καταφύγει πριν από λίγες μέρες στη Γαλλία, δημοσίευσε μάλιστα και μια συγκλονιστική καταγγελία στη «Μοντ».
Καταλαβαίνει κανείς λοιπόν πόσο τολμηρή ήταν η απόφαση του Φεστιβάλ της Καρχηδόνας να προβάλει την επίμαχη ταινία, τη στιγμή μάλιστα που στη γηραιά Ευρώπη όλο και συχνότερα μετά το Charlie Hebdo, πόσο μάλλον τώρα, ματαιώνονται καλλιτεχνικές εκδηλώσεις μήπως προσβληθούν οι φονταμενταλιστές μουσουλμάνοι και τους ορμήσουν.
Ουρές δημιουργήθηκαν έξω από την αίθουσα στην Καρχηδόνα τρεις ώρες πριν, ενώ τα μέτρα ασφαλείας ήταν δρακόντεια. Ενοπλοι αστυνομικοί, προστατευτικά κάγκελα και αυστηρός έλεγχος κάθε θεατή για να μη μεταφερθούν στην αίθουσα όπλα. Ο διευθυντής του φεστιβάλ Ιμπραΐμ Λεταϊέφ δήλωσε: «Ο κινηματογράφος είναι πράξη αντίστασης».

Το σκανδαλώδες της ταινίας «Much Loved» είναι ότι καταγράφει με κατανόηση και συμπάθεια την πορνεία στο μουσουλμανικό και αυστηρών ηθών Μαρόκο. Παρουσιάζει τέσσερις νεαρές πόρνες πολυτελείας που συγκατοικούν σε βίλα του Μαρακές, κυκλοφορούν με πολυτελή αυτοκίνητο και σοφέρ και δέχονται τουρίστες και πάμπλουτους συμπατριώτες τους.

Οι γυναίκες που παίζουν έκαναν βέβαια άθλο και οι περισσότερες δεν είναι επαγγελματίες ηθοποιοί.

Η ταινία πάντως, όπως έγραψε η «Μοντ» όταν βγήκε τον Σεπτέμβριο στις γαλλικές αίθουσες, «δεν είναι ένα ντοκιμαντέρ πάνω στην πορνεία στο Μαρακές και άρα πάνω στη σεξουαλικότητα στο Μαρόκο. Κοιτάει βέβαια κατάματα μια πραγματικότητα που μέχρι τώρα κρυβόταν στο σκοτάδι, αλλά στο κέντρο της είναι μια ιστορία τεσσάρων γυναικών που για τον υπόλοιπο κόσμο είναι χαμένες».

Κι αν το «Much Loved» στον αραβικό κόσμο είναι υπό διωγμόν, όπως τόσες και τόσες ταινίες, στον υπόλοιπο συνεχίζει με επιτυχία την πορεία του.


Πηγή: efsyn.gr